سلامت

آرامش خانواده با تکنیک خودشناسی و دیگرشناسی/ از تفاوت‌های فردی نترسیم

آرامش خانواده با تکنیک خودشناسی و دیگرشناسی/ از تفاوت‌های فردی نترسیم

به گزارش یولن،  دکتر سمیه شاهمرادی روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت در مورد آگاهی از تفاوت های فردی و شناخت انواع تیپ های شخصیتی گفت: در تقسیم بندی جان هالند، تیپ های شخصیتی در ۶ بخش قراردادی، تهوری، واقع‌گرا، جستجوگر، اجتماعی و هنری تعریف شده است.

وی در تشریح مشخصات تیپ های شخصیتی اظهارداشت: قراردادی ها در چارچوب کار می کنند و بسیار منظم هستند، تهوری ها افراد هیجان خواهی هستند که قدرت را دوست دارند و همچنین در چارچوب بودن را دوست ندارند. شخصیت های اجتماعی صفت بارز برون گرایی دارند و از فعالیت های اجتماعی که شامل کمک به دیگران باشد لذت می برند. تیپ واقع‌گرا معمولا در رشته های فنی مهندسی کار می‌کنند، افرادی که از کار با ابزار لذت می برند و معمولا دارای احساسات عمیقی نیستند. در تیپ جستجوگر، ذهن این افراد علاقه به مطالعه و تحقیق دارد و معمولاً در مشاغلی مشغول هستند که تحقیق و پژوهش در آنها حرف اول را می‌زند و در افراد با تیپ هنری معمولاً رنگ و بوی هنری در زندگیشان جاریست این افراد روحیه حساسی دارند همراه با احساسات عمیق، نظم و ترتیب کمی دارند و در چهارچوب نمی‌گنجند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اولین چیزی که به فضای خانواده آرامش و صلح می بخشد خودشناسی و دیگر شناسی است، تصریح کرد: با اشراف در خلق و خوی خود و افراد خانواده شاهد درگیری کمتری بین اعضای خانواده خواهیم بود، در این صورت این افراد سعی نمی‌کنند دیگران را مجبور کنند که شبیه آنها شوند.

آرامش خانواده با تکنیک خودشناسی و دیگرشناسی/ از تفاوت‌های فردی نترسیم

وی گفت: اگر تیپ شخصیتی همسران با یکدیگر متفاوت باشد نمی توان به هر طرف گفت تغییر روش پیدا کند، بلکه با شناخت تیپ شخصیتی همسر، رفتارهای او را ترجمه کند و ابراز علاقه به زبان اورا قبول کند.

 از تفاوت‌های فردی نترسیم و سعی کنیم با گفت و گو قدم‌های هر چند اندک به سمت یکدیگر برداریم.  رابطه‌ای که در آن صحبت کردن وجود دارد، به مراتب بهتر از رابطه ای است که در آن چنین امکانی مفهوم ندارد؛ گفت و گو حتی اگر با مشاجره انجام شود بهتر  از رابطه خالی از مکالمه است‌ چرا که زمینه شناخت را مهیا می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر اعضای خانواده هر کدام تیپ شخصیتی مختلفی دارند باید سعی کنند تفاوت های فردی یکدیگر را بپذیرند. شناخت تیپ افراد خانواده نقش موثری در روابط اعضای خانواده با یکدیگر دارد.

دکتر شاهمرادی با تاکید بر اینکه از تفاوت‌های فردی نترسیم و سعی کنیم با گفت و گو قدم‌های هر چند اندک به سمت یکدیگر برداریم،  گفت: رابطه‌ای که در آن صحبت کردن وجود دارد، به مراتب بهتر از رابطه ای است که در آن گفت و گو وجود ندارد؛ گفت و گو حتی اگر با مشاجره انجام شود بهتر  از رابطه بدون گفت و گو است‌ چرا که زمینه شناخت را مهیا می‌کند.

این متخصص روانشناسی از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج و شناخت تیپ های شخصیتی صحبت و تاکیدکرد: بعضی از صفات اگر در زوجین بطور مشترک وجود داشته باشد اختلافات را تشدید خواهد کرد، از جمله این صفات روان رنجوری است. انسان روان رنجور پرتنش است و زود از کوره در میرود. آنها آدم های زودرنج و احساسی هستند در واقع آستانه تحمل کمتری دارند و پتانسیل پرخاشگری و اضطراب بالایی دارند.

وی از مهارت‌های ارتباطی به عنوان مهمترین اصول زندگی مشترک نام برد و گفت: این مهارت ها شامل مهارت گوش دادن، مهارت تعامل و مهارت گذشت است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهارداشت: تفاوت‌های شخصیتی در نگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسد و افراد جذب انسان‌های متضاد خود شوند اما  این جذابیت‌ها آنی و گذرا است و زوجین در درازمدت با مشکل مواجه خواهند شد. تذکر این نکته ضروری است که فرایند ازدواج باید بدون عجله صورت گیرد یکی از دلایل اصلی زمان کافی برای ازدواج، همین جذابیت تضادهاست زیرا با گذشت زمان جذابیت خود را از دست می دهند.

وی اضافه کرد: وراثت، محیط و تربیت، تیپ‌های شخصیتی مختلف را رقم می‌زند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا