سلامت

عوارض اختلال بلع در دوران سالمندی را چگونه مهار کنیم؟

عوارض اختلال بلع در دوران سالمندی را چگونه مهار کنیم؟

به گزارش روز چهارشنبه یولن، دکتر راحله علی‌مرادزاده متخصص طب سالمندی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت با بیان اینکه حرکات دودی دستگاه گوارش در دوران سالمندی کاهش می یابد و قدرت عضله زبان نیز کم می‌شود، افزود: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری هایی است که می‌تواند بر بلع سالمند اثرگذار باشد.

این کارشناس با ذکر این نکته که تعداد زیادی از سالمندان کشور به تنهایی زندگی می کنند به اهمیت آگاهی بخشی به این قشر پرداخت درباره اینکه چه نوع غذاهایی برای سالمندان مناسب است، اظهارداشت: سالمندان بنا به کاهش بعضی از توانایی‌ها طعم غذا را کمتر احساس می کنند و باید در پخت غذای آنها از طعم دهنده های طبیعی مانند سبزیجات معطر و ادویه جات سالم بیشتر استفاده کرد.

عوارض اختلال بلع در دوران سالمندی را چگونه مهار کنیم؟

وی با اشاره به این نکته که سالمندان ممکن است با مشکلات دندان و ضعف عضلات زبان و فک روبرو باشند، با ایجاد محدودیت‌های زیاد غذایی برای سالمند مخالفت کرد و گفت: سالمندان باید از لحظات زندگی لذت ببرند و تا حد امکان باید از ایجاد محدودیت‌های زیاد برای آنها پرهیز کرد.

دکتر علی‌مرادزاده اختلال بلع را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و برای افرادی که به طور کامل بلع آنها از بین رفته است، قرار دادن «پیک» (دستگاهی که راه ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش است) را توصیه کرد.

وی استفاده از نی برای سالمندان دچار اختلال بلع را ممنوع دانست، افزود: استفاده از این امکان احتمال ورود غذا به ریه سالمند را افزایش می دهد.

این کارشناس طب سالمندی همچنین در خصوص مصرف مولتی ویتامین‌ها برای سالمندان اظهارداشت: تجویز ویتامین برای این قشر باید تنها با توصیه پزشک انجام شود.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا