بین الملل

روسیه: غرب می‌خواهد مسئله تقسیم‌ناپذیری امنیت را فراموش کند

روسیه: غرب می‌خواهد مسئله تقسیم‌ناپذیری امنیت را فراموش کند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزیر خارجه روسیه دوشنبه شب به وقت تهران از پاسخ‌ منفی آمریکا به تقاضای روسیه در زمینه رعایت یک اصل امنیتی مهم بین‌المللی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نامه‌ای خطاب به «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفت که کشورهای غربی در تلاشند تا اصل مهم «تقسیم‌ناپذیری امنیت» را فراموش کنند.

وی افزود که بلینکن با او موافقت کرده که مسئله امنیت برابر و تقسیم‌ناپذیر مسئله‌ای است که ارزش مطرح شدن در گفت‌وگوی روسیه و آمریکا را دارد.

لاوروف گفت: «به آنتونی بلینکن اطلاع دادم که اجازه نمی‌دهیم این موضوع مدفون شود. ما بر گفت‌وگوهای صادقانه و توضیح واقعی در مورد اینکه چرا به نظر می‌رسد غرب نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند  یا فقط به نفع خود آنها را انجام می‌دهد، پافشاری خواهیم کرد.»

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که ایالات متحده به درخواست مسکو برای پیروی از این اصل پاسخ منفی داده است.

لاوروف تاکید کرد که توافقات در مورد تقسیم‌ناپذیری امنیت که در اجلاس سران «سازمان امنیت و همکاری اروپا » در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۱۰ به دست آمد، نه تنها شامل آزادی ائتلاف‌هایی است که کشورهای غربی با توجه به تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو به شدت از آن دفاع می‌کنند، بلکه این توافقنامه‌ها همچنین مانع می‌شوند که کشوری امنیت خود را به بهای به خطر انداختن امنیت سایر کشورها افزایش دهد.

این اصل برای اولین بار در نشست هلسینکی در سال ۱۹۷۵ ( نشست خلع سلاح هلسینکی) تعریف و تاکید شد که حفظ امنیت همه طرف‌های شرکت‌کننده، که هم کشورهای غربی و هم اتحاد جماهیر شوروی سابق را شامل می‌شود، مهم است. در این سند خاطرنشان شده که ناامنی هرطرف ممکن است پیامدهای منفی برای کل جامعه بین‌المللی به همراه داشته باشد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه از آمریکا خواست تا تشدید تنش‌ها در منطقه به بهانه اوکراین را متوقف کند.

پسکوف در نشست خبری در کرملین در پاسخ به گزارش‌های نشریات آمریکایی درباره نارضایتی ادعایی کاخ سفید از موضع رئیس‌جمهور اوکراین در مورد حمله احتمالی روسیه، گفت: «رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات تایید نشده، تحریف شده و عمدتاً دروغ و تحریک آمیز درباره آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد منتشر می‌کنند.»

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا