البرز

وساطت استانداری روزنه امیدی برای حل مشکل احداث دریاچه مصنوعی البرز

وساطت استانداری روزنه امیدی برای حل مشکل احداث دریاچه مصنوعی البرز

به گزارش یولن از البرز؛ «مهرداد کیانی» در جلسه‌ای که در شهرداری کرج برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اختلاف میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای البرز در مسیر احداث این طرح، هزینه‌های سرسام‌آوری را به پروژه تحمیل کرده که این دستگاه به تنهایی قادر به رفع اختلافات و اجرای عملیات تخریب نیست.

کیانی گفت: اوایل دهه ۹۰ شهرداری کرج با هدف ساماندهی رودخانه کرج بویژه در حد فاصل تهران- قزوین تا پل حامی که به محیطی نامطلوب و ناایمن تبدیل شده بود، پیشنهاد احداث مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری با عنوان دریاچه مصنوعی البرز را ارائه داد.

وی افزود: در بهمن‌ماه سال ۹۱ کلیات این طرح با حضور مسئولان شهری از جمله شرکت آب منطقه‌ای البرز مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد شهرداری کرج عملیات احداث طرح را با اولویت اجرای عملیات خاکی آغاز نماید. بر این اساس عملیات اجرایی در ۱۶ بهمن‌ماه ۹۱ آغاز شد.

به گفته کیانی، طبق برنامه، همزمان با شروع کار، نقشه‌های تهیه شده توسط مشاور به شرکت آب منطقه‌ای ارسال شده است.

اختلاف در تعیین دِبی نقطه آغاز اختلافات

وی ادامه داد: اسفندماه ۹۲ و با اتمام قرارداد شرکت مشاور، شهرداری قرارداد جدیدی را با مشاوری توانمند که طراحی دریاچه چیتگر تهران را به عهده داشته، منعقد می‌کند. انعقاد این قرارداد جدید به ایجاد تغییراتی در نقشه‌ها منجر می‌شود که کلیات این تغییرات نیز در جلسه‌ای که سال ۹۳ با حضور مسئولین برگزار شد، مورد تایید قرار گرفت.

کیانی، با اشاره به اینکه برخی تغییرات ایجاد شده بین آب منطقه‌ای و شهرداری اختلاف ایجاد می‌کند، اضافه کرد: دِبی تعیین شده توسط مشاور ما در کانال انتقال سیلاب بر مبنای ۲۷۶ متر مکعب بر ثانیه و طبق مطالعات سال ۹۳ بود در حالیکه آب منطقه‌ای دِبی را بر مبنای ۳۷۰ متر مکعب بر ثانیه درخواست می‌کرد.

شهردار کرج، با تاکید بر اینکه رویکرد آب منطقه‌ای با شهرداری در این طرح دارای تفاوت‌های اساسی بوده است، خاطرنشان کرد: در اسفند ۹۵ شرکت آب منطقه‌ای طی نامه‌نگاری با استانداری، مجدد خواهان توقف عملیات اجرایی می‌شود.

به گفته کیانی، در این مرحله مقرر می‌شود با بکارگیری مشاوری بی‌طرف به عنوان حَکَم که مورد تایید دو طرف باشد، به مشکلات این پروژه پایان داده شود. اما به‌رغم انعقاد قراردادی به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان توسط شهرداری با مشاور جدید و مورد تایید دو طرف، شرکت آب منطقه‌ای باز هم گزارش نهایی را مورد پذیرش قرار نداد.

وی بیان کرد: طبق گزارش مشاور طرح، شهرداری موظف بود ۷۵ متر از کانال مانده به پل اتوبان را تخریب و شیب کانال را هم اصلاح نماید. این در حالی بود که مشاور، طول دیواره‌های کانال را در گزارش خود مورد تایید قرار داده بود.

این مسئول، برآورد هزینه‌های تخریب و بازسازی تعیین شده از سوی مشاور در آن زمان را رقم دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: سومین گزارش اصلاحی مشاور در مهرماه ۹۸ در حالی ارائه شد که این گزارش دقیقا منطبق بر خواسته‌های شرکت آب منطقه‌ای بود.

شهرداری به تنهایی قادر به تخریب دیواره نیست

شهردار گفت: بر اساس این گزارش از شهرداری کرج خواسته شده بود دیواره ضلع ساحل شرقی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر تا یک متر مانده به فونداسیون، تخریب شده و عرض کانال به صورت پلکانی تا ۴۵ متر افزایش پیدا کند. همچنین دِبی تعیین شده توسط آب منطقه‌ای در این مرحله از ۳۷۱ متر مکعب به ۳۱۷ متر بر ثانیه کاهش پیدا کرد.

کیانی با اشاره به اینکه در طرح اصلاحی، دیواره تا یک و نیم متر مانده به فونداسیون باید تخریب می‌شد، ادامه داد: در نهایت از شهرداری خواسته شد همزمان با ادامه اجرای طرح، عملیات تخریب را به انجام برساند که با توجه به هزینه‌های فعلی این اقدام ناممکن به نظر می‌رسد و شهرداری به تنهایی قادر به این حجم از تخریب دیواره نیست.

وی تاکید کرد: بر همین اساس از استانداری البرز درخواست داریم تا با برگزاری جلسه‌ای برای رفع مشکلات این پروژه و حل اختلافات موجود، اقدام نماید.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا