بین الملل

آمادگی کویت برای از سرگیری مذاکرات حقوقی با ایران درباره میادین مشترک

آمادگی کویت برای از سرگیری مذاکرات حقوقی با ایران درباره میادین مشترک

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ احمد ناصر محمد الصباح وزیر امور خارجه کویت امروز (جمعه) ۱۹ فروردین ماه تلفنی گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان ظرف روزهای گذشته با وزرای خارجه عراق، ترکمنستان، صربستان و مجارستان نیز تلفنی گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این تماس تلفنی، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به دولت و ملت کویت درباره مسائل مورد علاقه فیمابین از جمله مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی به گفتگو‌ پرداخت.

وزیر امور خارجه ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای بسط مناسبات دوجانبه با کویت و انجام گفتگوهای منطقه ای، تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اولویت سیاست توسعه همه جانبه روابط با همسایگان، علاوه بر گفتگو ، بر همکاری عملی منطقه ای تاکید دارد و ما همکاری منطقه ای را به نفع امنیت، پیشرفت و توسعه منطقه می دانیم.

امیرعبداللهیان برقراری آتش بس موقت در یمن را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش بس در یمن استقبال کرد و در ادامه بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی و ارسال کمک های انسانی به یمن تاکید دارد.

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۳ فروردین ماه از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن، اجازه ورود کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت و بازگشایی نسبی فرودگاه صنعاء استقبال کرده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی با همتای کویتی آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را مورد اشاره قرار داد و‌ روند مذاکرات را تبیین کرد.

شیخ احمد ناصر الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این گفتگوی تلفنی متقابلا ماه مبارک رمضان را به همتای ایرانی خود، دولت و مردم ایران تبریک گفت و بر عزم این کشور برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کویت ابراز امیدواری کرد با استمرار آتش بس، زمینه ساز گفتگوهای یمنی و حل و فصل بحران یمن شود.

وزیر امور خارجه کویت در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره برداری از میادین مشترک، آمادگی کویت را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد.

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ششم فروردین ماه توافق جدید بین عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش را مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی و غیرقانونی خوانده و گفته بود که این توافق تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست. 

* دعوت مجدد از امیرعبداللهیان برای سفر به کویت

شیخ احمد الصباح با دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به کویت و گفتگو در خصوص روند گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای، بر موضع حمایتی کویت از مذاکره و گفتگوی منطقه ای تاکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ و در حاشیه هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام آباد با «احمد ناصر الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه کویت در این دیدار ضمن گفت‌وگو درباره تحولات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به کویت دعوت کرد.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان و همتای کویتی ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ و در حاشیه نشست بغداد با یکدیگر دیدار و گفت‌‌وگو کرده بودند. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا