بین الملل

اتحادیه اروپا: با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام همکاری می‌کنیم

اتحادیه اروپا: با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام همکاری می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» مدعی شد که کشورهای اروپایی با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا بر تعهد راسخ و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می‌کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافقنامه، که حائز اهمیتی راهبری برای معماری جهانی نظام منع اشاعه هسته‌ای است، ادامه دهد. اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد که از اجرای این توافقنامه منطبق با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) حمایت کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام با همه شرکای مربوطه برای بازگشت ایالات متحده به برجام و ازسرگیری اجرای کامل همه تعهدات برجام توسط ایالات متحده و ایران حمایت می‌کند. اجرای کامل و راستی‌آزمایی شده تعهدات هسته‌ای ایران جامعه بین‌المللی را قادر خواهد نمود تضمین‌های لازم را دریافت کند.»

در بند دیگر این بیانیه تصریح شده است: «اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها توسط این کشور اذعان دارد. در کنار اجرای کامل و راستی‌آزمایی‌شده تعهدات مرتبط هسته‌ای توسط ایران، لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جزو اجزای ضروری توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها بر اساس برجام پایبند بوده است.»

نماینده اتحادیه اروپا در بند دیگر این بیانیه، بدون در نظر گرفتن عدول آمریکا و کشورهای اروپایی از تعهداتشان در برجام از اقدامات جبرانی ایران ذیل این توافق ابراز نگرانی کرده است.

در این بند آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که ایران همزمان با مذاکراه برای بازگشت به اجرای کامل برجام مجموعه‌ای از اقدامات مغایر با برجام روی آورده است که دربردارنده پیامدهای شدید و در برخی موارد برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای هستند. این اقدامات که چنین بازگشتی را دشوار می‌کنند عبارتند از:

*ادامه انباشت اورانیوم غنی‌شده که از لحاظ کمیت و سطح غنی‌سازی بسیار فراتر از محدوده‌های مشخص‌شده در برجام هستند، از جمله اتباشت مقادیر هشداردهنده‌ای از مواد هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد و همچنین ۶۰ درصد که منوجد نگرانی‌های اشاعه‌ای ویژه‌ای است؛

* ادامه نصب، آیمایش و انباشت اورانیوم با IR-1 و سانتریفیوژهای پیشرفته؛

* توسعه لوله‌های روتور و بیلوهای سانتریفیوژها در حالی که آژانس از دسترسی کامل برای نظارت و راستی‌آزمایی برخوردار نیست.

* تولید و تابش اهداف اورانیوم غنی‌شده با درصد غنای بالا و پایین.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: «ما نگرانی شدید خودمان را از اقدامات قابل توجه انجام‌شده روی فلز اورانیوم از جمله اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد و دانش‌های بازگشت‌ناپذیر همراه آن را خاطرنشان می‌کند. بر همین اساس از ایران می‌خواهیم که کار دیگری در رابطه با تبدیل UF6 به UF4 برای تولید فلز اورانیوم آغاز نکند و کار تولید فلز اورانیوم را از سر نگیرد.»

 

 

در حال تکمیل…


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا