یزد

اجرای ۴ طرح بیابان‌زدایی و آبخیزداری با اعتبار ۲ میلیاردی در بافق

اجرای ۴ طرح بیابان‌زدایی و آبخیزداری با اعتبار ۲ میلیاردی در بافق

محبوبه معتمدنیا، رئیس اداره منابع طبیعی آبخیزداری بافق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهار کرد: طرح‌های یاد شده شامل ۱۰۰ هکتار کشت توام با آبیاری و مراقبت در منطقه «گودگوار»، دو هزار و ۴۷۸ هکتار آبیاری سنواتی این منطقه، تکمیل اسناد مناقصه و نظارت بر پروژه‌های بخش بیان به مساحت دو هزار و ۶۲۸ هکتار و عملیات بیومکانیک(حفر چاله‌های فصلی) آبخیزداری دشت شیطور و دولت آباد به وسعت ۱۰۰ هکتار عملیات بیومکانیک برای ذخیره نزولات آسمانی و ۱۰۰ هکتار برای حفاظت و قرق مراتع این دشت است.

وی افزود: برای اجرای عملیات یاد شده در دشت شیطور و دولت آباد بیش ۲۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارت صندوق توسعه ملی تامین وهزینه شده است.

معتمدنیا همچنین از پیگیری جذب اعتبار برای ساخت پخش سیلاب، بالادست روستای صدر آباد و تپه حسین آباد شیطور خبرداد و با بیان اینکه برای اجرای این طرح سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است ابرابراز امیدواری کرد این اعتبار به زودی تامین و عملیات اجرایی آغاز شود.

رئیس اداره منابع طبیعی آبخیزداری بافق، وسعت کانون فرسایشی بادی- خاکی منطقه «گودگوار» را نیز پنج‌هزار و ۷۰۰ هکتاراعلام و تصریح کرد: هم اینک دو هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی این منطقه زیرکشت گونه‌های سازگار با اقلیم گرم و خشک این شهرستان قراردارد.

به گفته معتمدنیا، کشت درختچه‌هایی نظیر تاغ، گزشاهی، اسکنبیل و گونه‌های متناسب با منطقه خشک در طرح بیابان زدایی قرار گرفته که هرسال اجرا، آبیاری و مراقبت می‌شود و این کار مانع نفوذ ریزگردها به مرکز شهرستان، تاسیسات و روستاهای اطراف شهر بافق شده است.

گفتنی است، از ۸۵۰ هزار هکتار اراضی بافق حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن بیابانی است.

پایان پیام/ع


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا