البرز

احیای جایگاه معنوی سادات در مسیر تقویت اتحاد امت اسلامی

احیای جایگاه معنوی سادات در مسیر تقویت اتحاد امت اسلامی

به گزارش یولن از کرج، حجت الاسلام سید شهاب الدین طباطبائی، رئیس مجمع جهانی سادات، عصر امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه استان در حاشیه مراسم افتتاح دبیرخانه مجمع جهانی سادات که ظهر امروز در منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز برگزار شد، در خصوص چگونگی تشکیل و وظایف مجمع جهانی سادات توضیحاتی ارائه کرد. 

وی گفت: مجمع جهانی سادات در سال ۱۴۰۰ با دریافت مجوز رسمی از وزارت کشور و نهادهای ذیربط اعلام موجودیت کرد. مجمع جهانی سادات یک تشکیلات سازمانی با بوروکراسی دست و پاگیر نیست؛ بلکه یک تشکیلات مردم نهاد عمل گراست که باید چابک، عملیاتی و در دسترس همه باشد و امنای جامعه متولی امر باشند. 

حجت الاسلام طباطبائی اضافه کرد: نگاه این است که در مجمع جهانی سادات افرادی باید در راس کار قرار بگیرند که دارای شاخصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، تعهدی و غیره باشند. بنای این مجمع ارتباط مستقیم با نمایندگان ولی فقیه در استان های کشور و ارتباط با افرادی است که از سوی نمایندگان ولی فقیه انتخاب و یا تایید می‌شوند. 

خانه سادات 

وی با بیان اینکه خانه سادات در استان‌های کشور در حال شکل گیری است؛ بیان کرد: به دلیل اهمیت موضوع و ویژگی منطقه اقتصادی پیام و همچنین به دلیل تعامل مثبت مسؤولان ، با حضور بخش مهمی از بدنه مهم مسوولان مختلف کشوری دبیرخانه مجمع جهانی سادات در منطقه ویژه اقتصادی پیام افتتاح شد.

احیای جایگاه معنوی سادات 

رئیس مجمع جهانی سادات مهمترین محور اهداف این مجمع را احیای جایگاه معنوی سادات در کشور و جهان اسلام اعلام کرد و افزود: ما سادات را به عنوان حلقه اتحاد امت اسلام می‌دانیم؛ چرا که همه فرق اسلامی، اعم از شیعه و سنی، به تکریم سادات متعهد و ملتزمند. بنابراین از این عنصر به عنوان تقویت کننده وحدت امت اسلامی استفاده و جایگاه معنوی و فرهنگی سادات در جامعه اسلامی را احیا می‌کنیم.

وی گفت: مجمع جهانی سادات، سادات را به عنوان پدافند غیرعامل معنوی جامعه فعال می کند تا ارزش‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه تقویت شود.  

سادات دروغی حذف می‌شوند

حجت الاسلام طباطبائی شناسایی، نسب شناسی و تدوین شجره نامه‌های سادات را از دیگر اهداف مجمع جهانی سادات برشمرد و اضافه کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی از خارج حلقه سادات وارد این حلقه شود و هرکسی از دایره سیادت خارج شده را واردمی کنیم برخی افراد علیرغم شهرت به سیادت و احترام در منطقه و شجره نامه‌های معتبر‌، در شناسنامه‌هایشان لفظ سیادت ذکر نشده و ثبت آن از طریق سازمان ثبت احوال به سختی انجام می‌شود که این کار را انجام می‌دهیم. همچنین عده ای احترام و تکریم سادات را دوست دارند و شجره نامه‌هایی جعلی می آورند و دردسرهایی ایجاد شده که از طریق مجمع در محاکم قضایی طرح دعوا و برگرداندن سجل‌ها انجام شده است. 

توانمندسازی سادات از طریق اشتغالزایی

وی با بیان اینکه در حوزه توانمند سازی ساداتِ نیازمند متعهد هستیم، گفت: تلاش برای فعالیت‌های اقتصادی مجمع جهانی سادات برای تقویت بنیان مجمع و کمک به توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای سادات محجوبی است که به لحاظ مالی نیازمند و ضعیف هستند. در حوزه نخبگان به فرزندان نخبه سادات که توان ادامه تحصیل ندارند، کمک کنیم تا به مدارج علمی بالاتر دست پیدا کنند.

خدمات پزشکی

رئیس مجمع جهانی سادات گفت: بخشی از تعهدات ما پزشکی است و اولویت مجمع جهانی سادات متعهد کردن و استفاده از ظرفیت از سادات پزشک برای درمان سادات است. قصد داریم یک نهضت پزشکی برای خدمت به این قشر راه اندازی کنیم که خیر آن به همه مردم می‌رسد. در این راستا اردوهای جهادی در محل زندگی چند خانواده از سادات، راه اندازی می‌شود که علاوه بر سادات به عامه مردم هم خدمات می‌دهند. بنا داریم مجمع جهانی سادات در خدمت عامه مردم و حلقه اتصال کلیت جامعه اسلامی باشد.

حفظ سادات از آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه حفظ شجره و نسل سادات از آسیب‌های مختلف از جمله وظایف مهم مجمع جهانی سادات است؛ گفت: در حوزه قضایی اقدامات مثبتی انجام شده و مواردی از جمله آزادسازی سادات زندانی و رهایی از قصاص با پادرمیانی مجمع جهانی سادات در سراسر کشور صورت گرفته است. همچنین تهیه چند هزار تبلت دانش آموزی، تهیه وسایل گرمایشی و بخاری برای سادات نیازمند، تهیه بسته‌های معیشتی و غیره از جمله اقدامات مجمع جهانی سادات در ایام کروناست.

ارتباط با کشورهای دنیا 

رئیس مجمع جهانی سادات در خصوص اقدامات این مجمع برای برقراری ارتباط و جمع آوری آمار سادات در سایر کشورها، اظهار کرد: در این راستا باسازمان ارتباطات اسلامی جلسات خوبی برگزار شد و قرار شد در ۷۵ کشور دنیا، رایزنان فرهنگی سفیران مجمع جهانی سادات باشند و آمار و اطلاعات لازم را در اختیار مابگذارند تا برنامه ریزی برای پوشش سادات این کشورها در مجمع صورت گیرد. در ادامه با تعامل مجمع جهانی سادات همه کشورهایی که سادات دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند.  

شناسایی سادات کشور

وی افزود: در داخل کشور نیز تا پایان شهریورماه دفاتر و خانه‌های سادات در کل استان های کشور راه اندازی و سایت مجمع جهانی سادات شروع به فعالیت می‌کند در استان البرز سید حسن افتخاریان مسوول خانه سادات است که سادات می‌توانند به ایشان مراجعه کنند.‌

این مقام مسؤول در خصوص شناسایی سادات، گفت: شناسایی سادات از طریق ارتباط ما با دفاتر نمایندگان ولی فقیه و مجموعه های بهزیستی، کمیته امداد، مجمع خیرین و غیره انجام می‌شود. بخشی هم با مراجعه خود افراد به خانه سادات صورت می گیرد، اما با راه اندازی سایت امکان خود اظهاری از طریق سایت فراهم می‌شود.

بدون بودجه دولتی؛ وابسته به ظرفیت خیرین 

وی یادآور شد: مجمع جهانی سادات بودجه دولتی ندارد و به صورت مردم نهاد و خیری اداره می‌شود و اعتبار تمام خدمات از طریق خیرین تهیه می‌شود. اما کارگروه اقتصادی مجمع جهانی سادات متکفل تامین منابع اقتصادی است و وظیفه درآمدزایی را برعهده دارد.‌ کارگروه‌های مختلفی در هر استان خدمات مشاوره خانواده، حقوقی و غیره ارائه می‌دهند.‌

آمار سادات کشور 

حجت الاسلام طباطبائی آمار سادات کشور را حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این آمار به جز افرادی است که مادر آنها سید است و در انتساب سیادت جزو سادات محسوب می‌شوند اما امتیازات مستقیم سادات را ندارند اما به لحاظ معنوی سید هستند. استان فارس و مازندران بیشترین تعداد سادات و استان فارس بیشترین تعداد موقوفات برای سادات را دارد.

انتهای پیام/ج/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا