بین الملل

ادامه بازی مقصرنمایی آمریکا درباره مذاکرات وین و شانه خالی کردن از مسئولیت

ادامه بازی مقصرنمایی آمریکا درباره مذاکرات وین و شانه خالی کردن از مسئولیت

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، در حالی که شواهد روزافزون حکایت از آن دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مستلزم اخذ تصمیم‌های سیاسی از سوی غربی‌ها به ویژه واشنگتن برای رفع تحریم‌ها است، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این که در جریان مذاکرات در وین «پیشرفت قابل توجهی» حاصل شده، مدعی شد در صورتی که ایران در این مورد «جدیت نشان دهد»، توافق در عرض چند روز ممکن است.

این مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید در عرض چند روز به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام دست پیدا کنیم».

وی افزود: هر چیزی فراتر از آن، احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش داد یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز پنجشنبه مدعی شد در این گفت‌وگوها «پیشرفت‌های واقعی» حاصل شده اما توافق هنوز قطعی نیست. این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشد، ادعا کرد نحوه کاهش تولید سوخت هسته‌ای از سوی ایران از جمله مسائلی است که هنوز حل نشده  است.

کشورهای غربی از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین انجام عملیات‌های رسانه‌‌ای و روانی برای مقصرنمایی ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز اخیراً ضمن بیان این که مذاکرات وین به نقطه اوج خود رسیده، با انداختن توپ در زمین ایران خواستار اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی تهران شد.

این در حالی است که  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم»، گفت ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز باقری در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

ساعات پایانی سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن ماه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری در وین رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم خواند و یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا