سمنان

ادامه تناقض گفته‌ها در پارک ملی توران/ جنسیت هر ۳ توله یوز «نر» اعلام شد!

ادامه تناقض گفته‌ها در پارک ملی توران/ جنسیت هر ۳ توله یوز «نر» اعلام شد!

به گزارش یولن از شاهرود، بهرام‌علی ظاهری، سرپرست اداره کل حفظت محیط‌زیست استان سمنان پیش از ظهر امروز در بازدید از مرکز تکثیر یوزپلنگ‌های آسیایی اظهار کرد: پس از تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب علل بررسی تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌صورت سزارین در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی متولد شده بودند، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان سمنان سفر کرد.

وی افزود: جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه‌سانان در اسارت با توجه به یافته‌های علمی و تجارب جهانی با حضور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و دامپزشک معتمد برگزار شد.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: علت تلف شدن یکی از سه توله، ضعیف بودن در ابتدا با وزن ۳۰۰ گرم و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورت‌جلسه گزارش با حضور حاضران در جلسه امضا شد.

ظاهری خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه، پس از بررسی‌های لازم و علمی عنوان شد که تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول که توله‌ها متولد شده بودند، بسیار سخت و حساس بوده و اندام‌های تناسلی آنها به‌راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بازدید امروز به همراه دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها، نر هستند.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: کارشناس تغذیه حیات‌وحش مرکز تکثیر یوز آسیایی به درخواست پزشک معتمد امروز تغییر کرد و بعد از تولد آغوز به توله‌ها با سرنگ داده شد.

ظاهری بیان کرد: در حال حاضر، از شیر خشک مخصوص گربه‌سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه استفاده می‌شود و وزن توله‌ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام شد و بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: این نخستین تجربه ایران در خصوص تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد تا در دوره‌های بعد مجدداً برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم.

سرپرست اداره کل حفظت محیط زیست استان سمنان گفت: تیم علمی و اجرایی این رویداد بی‌شک به توصیه‌های محققان و رهنمودهای متخصصان حیات‌وحش ملی و بین‌المللی نیاز دارند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا