بین الملل

گزارش محرمانه مقام‌های آمریکایی به کنگره درباره پیشرفت مذاکرات وین

گزارش محرمانه مقام‌های آمریکایی به کنگره درباره پیشرفت مذاکرات وین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، نشریه «پالتیکو» نوشته است دو مقام ارشد دولت «جو بایدن» روز پنجشنبه به کنگره گفته‌اند مذاکرات وین به مرحله حل مسائل نهایی رسیده است.

این نشریه نوشت، «رابرت مالی» نماینده دولت بایدن در امور ایران و «برت مک‌گورک» دستیار شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا در جلسه محرمانه کنگره توضیحاتی درباره روند مذاکرات ارائه کرده‌اند.

پالتیکو به نقل از سه فرد مطلع درباره این جلسه که با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد نوشت، مالی و مک‌گورک با لحنی خوش‌بینانه از پیشرفت مذاکرات گفته و از قریب‌الوقوع بودن توافق برای از سر گرفتن برجام خبر دادند.

یک نماینده دموکرات کنگره که نمی‌خواست نامش فاش شود، با تکرار ادعاهای اخیر مقامات غربی به‌منظور انداختن توپ در زمین ایران گفت: «حصول توافق نزدیک است. فقط منتظر ایران هستیم. روسیه از درخواست برای رفع تحریم عقب‌نشینی کرد».

از سوی دیگر، پالتیکو به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نزدیک به مذاکرات گفت، حصول توافق در وین نه قریب‌الوقوع و نه قطعی است و دولت آمریکا برای جهانی با وجود توافق با ایران یا بدون آن آماده شده است.

با این حال این نشریه آمریکایی نوشت، لحن خوشبینانه مک‌گورک و مالی در جلسه کنگره که البته بدون اطمینان کامل به گمانه‌زنی درباره نزدیک بودن زمان حصول توافق برای احیای برجام پرداخته‌اند، اخیراً در میان دیگر مقامات دولت آمریکا نیز رویت شده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: «همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، معتقدیم که پیشرفت چشمگیری حاصل شده است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک شده‌ایم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم».

تصریح آمریکا بر اینکه چند موضوع کلیدی در مذاکرات هستند که باید حل شوند بر خلاف تبلیغات روزهای گذشته این کشور است که مدعی بود که روسیه باعث وقفه در مذاکرات وین شده است.

سرگئی لاروروف، وزیر خارجه روسیه چند روز پیش گفت روسیه از آمریکا ضمانت‌ کتبی خواسته مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین بر مناسبات اقتصادی و تجاری این کشور با ایران اثر نخواهد گذاشت. بعد از اظهارات لاوروف کشورهای اروپایی اعلام کردند که مذاکرات به وقفه نیاز دارد.

با وجود این، لاوروف روز پنجشنبه پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.

هم‌زمان با این تحولات، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار جلوگیری از همکاری چین و روسیه با برنامه هسته‌ای ایران، به عنوان بخشی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است.

با این حال روز گذشته (پنجشنبه) «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که کار «بر روی پیش‌نویس متن نهایی» درمذاکرات وین کامل شده و اکنون باید تصمیمات سیاسی لازم در پایتخت‌ها اتخاذ شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این‌باره گفت که پیش‌نویسی از توافق آماده شده و افزود: «متاسفانه در سه یا چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خودشان را نگرفتند. در تمامی تماس‌ها  تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منطق و دلیلش و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات کاملا هم برای طرف غربی روشن شود و هم این‌که مواضع ایران تبیین شود».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا