بین الملل

ادعای جدید آمریکا درباره عقب‌نشینی روسیه از اوکراین

ادعای جدید آمریکا درباره عقب‌نشینی روسیه از اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک رسانه آمریکایی بامداد جمعه گزارش داد ارزیابی دستگاه اطلاعاتی آمریکا این است که عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اوکراین اقدامی عامدانه برای گمراه کردن آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی بوده است.

همزمان، خبرگزاری فرانسه مدعی شده چنانچه حمله‌ای از سوی روسیه به اوکراین انجام نشود، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه هفته آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در تحولی دیگر، مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که آنچه «ستیزه‌جویی نظامی روسیه علیه اوکراین» خوانده شده را محکوم کرده و حمایت آمریکا را از اوکراین مستقل اعلام کرده است.

عصر پنجشنبه، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود روسیه طی چند روز آینده به اوکراین حمله خواهد کرد. بایدن که در کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت که ایالات متحده هیچ شواهدی در تأیید ادعای روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از مرز اوکراین ندارد. او مدعی شد ایالات متحده بر اساس پاره‌ای شواهد معقد است روسیه قصد دارد یک «عملیات پرچم عوضی» را بهانه کرده و به اوکراین حمله کند.

روسیه بارها ادعاهای کشورهای غربی را رد و رسانه‌های انگلیسی‌زبان را به تلاش برای ایجاد التهاب و توسل به هیجان‌آفرینی برای پیشبرد اهدافش متهم کرده است. مسکو البته در حین این تنش‌ها بر ضرورت دریافت ضمانت‌های امنیتی مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرکت و خودداری از پذیرش اوکراین به عنوان عضوی از این ائتلاف تأکید کرده است. 

با وجود این، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو گفته که روسیه درباره برنامه‌های اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف از حق وتو برخوردار نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که پاسخ ناتو و آمریکا به درخواست روسیه برای دریافت ضمانت‌های امنیتی، مسکو را مأیوس کرده، اما هنوز برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک امید وجود دارد. 

لاوروف روز سه‌شنبه هم بعد از اظهارات از خارووا در نشست خبری گفت که گزارش‌های کشورهای غربی درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع مصداق «تروریسم در اطلاع‌رسانی» است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا