فرهنگ و هنر

ارسال و پی‌گیری‌های نمایشگاه مجازی کتاب تا ۴۵ روز بعد از پایان نمایشگاه ادامه دارد

ارسال و پی‌گیری‌های نمایشگاه مجازی کتاب تا ۴۵ روز بعد از پایان نمایشگاه ادامه دارد

به گزارش یولن جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران عصر روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب، علی رمضانی قائم‌مقام و مدیران کمیته‌های نمایشگاه برگزار شد. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: «کاری که در حال انجام است، مصداق خیر عمومی و انفاقی است که برای کشور و نسل بعد و خانواده‌ها اجرا می‌شود. مسئولان و اعضای برگزاری نمایشگاه کتاب سختی‌های زیادی در این روزها دارند. امیدوارم شاهد برگزاری نمایشگاه متفاوتی باشیم.»

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران نیز در این جلسه ضمن تشکر از زحمات مدیران و کمیته‌های برگزاری نمایشگاه با اعلام اینکه بعضی از ناشران تا امروز اطلاعات لازم برای دریافت دستگاه کارت‌خوان را کامل ارائه نداده‌اند گفت: «طبق آیین‌نامه، غرفه‌ای بدون دستگاه کارت‌خوان به ناشران تحویل داده نمی‌شود بهتر است ناشران در زمان باقی مانده نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.»

اکثر قریب به اتفاق ناشران پرداخت نهایی خود را انجام داده‌اند

آزاده نظربلند، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ناشران و راهنمایی مراجعین در این جلسه با بیان اینکه تاکنون مراحل پرداخت نهایی اکثر قریب به اتفاق ناشران انجام شده است گفت: «مرکز تماس ثابتی را آماده کرده‌ایم و اکنون همکاران ما در خانه کتاب مسائل سخت افزاری این موضوع را بررسی می‌کنند.»

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ناشران و راهنمایی مراجعین نمایشگاه کتاب در مورد وضعیت ثبت‌نامی‌های ناقص ناشران گفت: «برای ثبت‌نام کنندگانی که هنوز اطلاعاتشان ناقص است پیام ارسال شده تا اطلاعات خود را زودتر ارائه کنند. بعضی از ناشران هم مشکلات بانکی دارند.»

ارسال و پیگیری‌های نمایشگاه مجازی تا ۴۵ روز بعد ادامه دارد

فرشید فرح‌خواه، مسئول سایت‌ها و سامانه‌های نمایشگاه کتاب هم در بخش‌هایی از این نشست گفت: «فعالیت نمایشگاه مجازی بعد از پایان زمان نمایشگاه تمام نمی‌شود و تا ۴۵ روز پس از نمایشگاه نیز کار ادامه خواهد داشت. بحث بهینه‌سازی تعدادی از سامانه‌ها را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و برای اطلاع‌رسانی در مورد پلتفرم نمایشگاه مجازی، ربات هوشمند تماس‌های مربوط را می‌گیرد و پیامک هشدار نیز ارسال می‌شود.»

محمد خلج، مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست هم با اشاره به ۱۱۰ مورد ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه کتاب از پیگیری این موضوع خبر داد.

سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه نیز در این نشست با بیان اینکه تقریباً برنامه‌ریزی ۷۰ درصد نشست‌ها آماده شده که شامل سرای ناشران داخلی، سرای علمی فرهنگی و بین‌الملل است، افزود: «کارگاه‌ها در حال آماده شدن هستند و ۳ انجمن کودک، ناشران دانشگاهی و آموزشی لیست خود را تا شنبه ارسال می‌کنند. در بخش ناشران آموزشی هم امیدواریم نشست‌ها تکمیل شود.»

اقدمات تبلیغی مناسب برای نمایشگاه کتاب

مجید صحاف، مدیر کمیته تبلیغات، ارتباطات رسانه‌ای و فضای مجازی نمایشگاه کتاب نیز در تشریح برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی نمایشگاه در مدت‌ اظهار داشت: «بارگذاری محتوای تیزر و پوستر نمایشگاه در فضای مجازی شروع شده و منابع مختلف آن را پوشش داده‌اند، همچنین تیم فنی صداوسیما از جمعه کار خود را شروع می‌کند. تیزر و آنونس نمایشگاه کتاب تهران هم در اختیار صداوسیما قرار گرفته است که دو یا سه روز مانده به شروع نمایشگاه، برای نمایش مجوزهای لازمش را اخذ خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «شهرداری تهران نیز کارهای بیلبورد و تبلیغات محیطی را در اختیار گرفته است. طراحی فضاسازی محیطی هم تمام شده و اجرای بخش‌هایی از آن نیز شروع شده است. هرچند حجم کار بسیار بالاست ولی امیدواریم تا ۱۸ اردیبهشت کار تمام شود. در کنار این موارد اپلیکیشن‌های مانند مثل اسنپ، روبیکا، نشان و اسکای روم کار خود را آغاز کرده‌اند.»

آمادگی مناسب بخش‌های دانشگاهی و آموزشی نمایشگاه کتاب

محمد اللهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران از دیگر حاضران در این نشست بود. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این کمیته افزود: «در بخش آموزشی غرفه‌های خودساز ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. غرفه‌های خودساز در فضای شبستان هم کار خود را آغاز کرده اند و پیش‌بینی می‌شود اوج کار از شنبه تا سه‌شنبه باشد.»

تکمیل ۹۰ درصدی بخش‌های مختلف نمایشگاه

حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب نیز در ادامه این نشست با اشاره به مقدمات اجرایی نمایشگاه گفت: «غرفه خانه کتاب را به بخش مجازی منتقل کرده و در فضای فیزیکی هم غرفه خود را در اختیار سایر ناشران قرار دادیم. پیرو جلسات متعدد با اداره پست، منطقه ۱۵ به عنوان منطقه معین اعلام شده که در نمایشگاه حضور خواهد یافت. در بخش خارجی هم پست به صورت ویژه حضور خواهد داشت. مکاتباتی نیز با پست استان‌ها انجام شده است و کار مثبتی که در نمایشگاه مجازی ۲ انجام شد، در نمایشگاه این دوره نیز انجام خواهد شد و وضعیت پست تقویت خواهد شد.»

وی با بیان اینکه کار تکمیل نمایشگاه در همه بخش‌ها به ۹۰ درصد رسیده است، افزود: «عملاً کار جدی باقی نمانده است. جز بخش کودک جنوبی که در واقع این بخش نیز غرفه‌بندی‌هایش درحال انجام است. در حوزه ساخت و ساز نیز تقریباً کار تمام شده است و بزودی این بخش را تکمیل و تحویل خواهیم داد.»

توجه ویژه به گرنت در نمایشگاه امسال

اسماعیل جان‌علی‌پور، مدیر کمیته ناشران خارجی نیز گفت: «موضوع ثبت‌نام ناشران خارجی تمام شده است و تلاش کردیم هیچ ناشری بدون تکمیل اطلاعات به نمایشگاه مراجعه نکند. تا این لحظه ۲۹ هزار و ۷۴۰ عنوان کتاب در سامانه بارگذاری شده است. ۶۶ غرفه هم تحویل داده‌ایم که از این تعداد ۱۶۷ ناشر در بخش لاتین و عرب کتاب‌های خود را به فروش می‌رسانند.»

وی ادامه داد: «در بخش لاتین و عرب هم کار غرفه‌ها تمام شده است و از جمعه غرفه‌داران می‌توانند غرفه‌های خود را تحویل بگیرند. امسال به بحث گرنت توجه ویژه‌ای داشتیم و غرفه‌مان تقریباً سه یا چهار برابر شده است. سعی داریم در کنار این رویداد به رونمایی کتاب‌های ترک، عرب و ایتالیایی و… بپردازیم و کنار غرفه نیز می توانیم تولید محتوای رسانه‌ای به پیوست گرنت داشته باشیم.»

حسین‌علی سبزه‌، مدیر بخش بین‌الملل نیز در این نشست گفت: «در بحث گرنت، محل خوبی را با متراژ بیشتر به این موضوع اختصاص دادیم، چون در سال های گذشته در بازار جهانی بود و چندان توجهی به آن نمی شد. ضمناً مهمانی که از سایر کشورها در قالب نویسنده و ناشر حاضر می شوند را با هدف فعال‌سازی گرنت به سمت دیدار و گفتگو هماهنگ می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «در مورد جانمایی مشکلی نداریم و غرفه‌های خودسازمان کار خود را آغاز کرده‌اند. کتب ناشرانی مثل قطر، عمان و روسیه بارها تا شنبه ترخیص خواهد شد. ۲۵ مهمان نیز در قالب روسای نمایشگاه‌ها، بورسیه‌ها، روسای اتحادیه ناشران، ناشران و نویسندگان که با هزینه‌های خود و حمایت‌های صورت گرفته در نمایشگاه حضور خواهند داشت. امیدواریم سرای ملل نیز بزودی راه اندازی شود. تاکنون ۳۰ نشست پیش‌بینی شده است و سعی شده تا مهمان‌هایی که در نمایشگاه حضور می‌یابند، نشست‌های مشترک در قالب ناشر با ناشر، نویسنده با نویسنده و برنامه‌های بین‌المللی که در قالب نامه‌های کتبی به دست ما رسیده است نیز در سرای ملل به انجام خواهد رسید.»

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا