سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

اعلام شرایط اضطراری در کشور کذب محض است

اعلام شرایط اضطراری در کشور کذب محض است

11 ساعت پیش
اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

11 ساعت پیش
بعد از حمله بامداد امروز به ایران: امتحانات مدارس سر وقت برگزار می‌شود/سرنوشت حجاج ایرانی در عربستان چه می‌شود؟/ آمار هلال احمر از تعداد مصدومین

بعد از حمله بامداد امروز به ایران: امتحانات مدارس سر وقت برگزار می‌شود/سرنوشت حجاج ایرانی در عربستان چه می‌شود؟/ آمار هلال احمر از تعداد مصدومین

11 ساعت پیش
فراجا: از جابجایی موشک و تسلیحات عکس نگیرید

فراجا: از جابجایی موشک و تسلیحات عکس نگیرید

11 ساعت پیش
وضعیت امتحانات دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شد

وضعیت امتحانات دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شد

11 ساعت پیش
هشدار دادستانی؛ با پیاده نظام دشمن در فضای مجازی برخورد می‌شود

هشدار دادستانی؛ با پیاده نظام دشمن در فضای مجازی برخورد می‌شود

11 ساعت پیش
واکنش سخنگوی قوه قضائیه به حمله اسرائیل

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به حمله اسرائیل

11 ساعت پیش
اطلاعیه مشترک وزارت علوم و بهداشت درباره برگزاری امتحانات دانشجویان

اطلاعیه مشترک وزارت علوم و بهداشت درباره برگزاری امتحانات دانشجویان

11 ساعت پیش
پادشاه عربستان درباره حجاج ایرانی دستور جدید صادر کرد

پادشاه عربستان درباره حجاج ایرانی دستور جدید صادر کرد

11 ساعت پیش
فراجا اطلاعیه داد

فراجا اطلاعیه داد

11 ساعت پیش

Home » از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

زمان انتشار: 29 دسامبر 2024 ساعت 11:40

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 534409

زمان مطالعه: 10 دقیقه

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

به گزارش خبرگزاری یولن و براساس گزارش پدال، تا حالا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید، اولین خودروی آمریکایی چه بود؟ یا ایتالیایی‌ها در چه زمانی اولین خودروی خود را معرفی کردند؟ شاید جواب این سوالات کم‌تر پرسیده‌شده را تا حدودی بدانید اما در این مطلب نگاهی گسترده‌تر خواهیم داشت تا ببینیم، ملل پیشتاز در صنعت خودرو، ماجرای خود را از کجا و با کدام خودروهای آغاز کرده‌اند.

اولین خودروی آلمانی: بنز

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

این مورد را تقریبا همه می‌دانیم. این کارل بنز بود که در روزهای پایانی قرن ۱۹ میلادی، نخستین خودروی جهان را با سه چرخ راه‌اندازی کردند. این خودرو که قدرتی کمتر از یک اسب بخار داشت، برای نخستین‌بار در سال ۱۸۸۸ توسط همسر بنز، برتا، رانده شد و سروصدای زیادی به پا کرد تا بنز ۲۵ دستگاه از آن را بسازد و امپراتوری یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان را آغاز کند.

اولین خودروی فرانسوی: پژو

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

پژو تایپ ۲، نخستین خودروی فرانسوی بود که با تکیه‌بر پیشرانه دایملر وارد خط تولید شد. این محصول تولید محدود که تنها ۴ دستگاه از آن تولید شد، در سال در واپسین روزهای قرن ۱۹ میلادی توسط پنهارت تولید شد و تا ۱۸۹۰ با نام پژو به دست مشتریان رسید. فروش آن بیش از ۱۰ ماه زمان برد.

اولین خودروی ایتالیا: میاری اند جوستی

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

شرکت «میاری‌ اند جوستی» در سال ۱۸۹۴ بنیان نهاده شد و یک خودروی سه‌چرخ را به‌عنوان نخستین محصول خود تولید کرد. این برند که کار خود را به کمک طراح به‌نامش، «انریکو برناردی»، آغاز کرده بود، ۵ سال پیش از افتتاح کار فیات مشغول به فعالیت در حوزه خودرو بود.

اولین خودروی آمریکا: دوریا

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

«چالرز دوریا» در سال ۱۸۹۳ نخستین خودروی ایالات‌متحده را به کمک برادرش فرانک تولید کرد. آن دو پس از بنیان نهادن برند ناموفق «دوریا موتور واگن کمپانی»، ۱۳ خودرو را به دست مشتریان خود رساندند و نهایتا پیش از شروع قرن ۲۰ میلادی به کار خود پایان دادند. هر چند نامشان در صنعت خودروسازی به‌خاطر نفاق به جایی نرسید اما به‌عنوان نخستین خودروسازان آمریکا شناخته می‌شوند.

اولین خودروی انگلستان: هامبر سوشبل

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

دایملر از سال ۱۸۹۶ به بازار انگلستان وارد شد و خودروهایش را به فروش رساند. اما این مسئله راه را برای عرضه نخستین خودروی انگلیسی باز کرد که در سال ۱۸۹۸ توسط شرکت کوچک «هامبر سوشِبِل» تولید می‌شد. خودروی سه چرخ هامبر از موتور مخصوص خود استفاده می‌کرد.

اولین خودروی سوئد: اسکانیا

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

برند باسابقه اسکانیا که هم‌اکنون به‌خاطر تولید وسایل‌نقلیه سنگین شناخته می‌شود، در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا از قطعات خودروسازان دیگر استفاده می‌کرد اما از سال ۱۹۰۸ پیشرانه خود را توسعه داد و حدود ۷۰ واحد از آن را هم به فروش رساند.

اولین خودروی ژاپن: تاکوری

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

«کامانوسوکه اوچیاما» پس تلاش بسیاری روی پروتوتایپ خود، نهایتا در سال ۱۹۰۷ از نخستین خودروی درون‌سوز ژاپن رونمایی کرد؛ درحالی‌که نخستین خودروی بخار حدود ۳ سال پیش از آن به بازار عرضه شده بود. این خودرو که تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید و یک نمونه هم به خانواده سلطنتی فروخته شد، نهایتا از موزه خودروی تویوتا سر در آورده است!

اولین خودروی روسیه/ لتونی: روسو بالت

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

نخستین خودروی روسی، «یاکوو لو اند فرز» نام داشت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد و سازنده‌اش خیلی زود به کار خود پایان داد. اما داستان خودروسازی روسیه از جایی شروع می‌شود که «روسو-بالت» در سال ۱۹۰۹ از مدل «۳۰-۲۴» خود پرده‌برداری کرد و ۳۴۷ دستگاه از آن را تولید کرد. این خودرو در شهر «ریگا» تولید می‌شد که در آن زمان تحت زمام‌دار روس‌ها مدیریت می‌شد اما هم‌اکنون به‌عنوان پایتخت کشور لتونی (لاتویا) شناخته می‌شود.

اولین خودروی چین: دانگ فنگ

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

دانگ فنگ CA71 نخستین خودروی چینی‌ها بود که در سال ۱۹۵۸ و با تکیه‌بر پیشرانه ۱.۹ لیتری مرسدس‌بنز تولید شد. این سدان زشت که با مدل هونگچی CA72 رقابت می‌کرد، پیش از آن به خط تولید رسید و در رقابت پیروز شد. البته تولید کننده هر دوی آن‌ها، شرکت «FAW» بود!

اولین خودروی ترکیه: آنادول

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

مسئولیت ساخت اولین خودروی ترکیه، آنادول A1، بر دوش برند اوتوسان بود که که خود با تکیه‌بر خرید تمام اجزایش از شرکت‌های خارجی به‌ویژه انگلیسی، آغاز به کار کرد. این برند بیش از ۱۵ هزار دستگاه A1 را در میانه سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ به فروش رساند. این برند بعدها تلاش کرد تا از اولین خودروی تماما ملی خود رونمایی کند اما با شکست مواجه شد.

اولین خودروی کروآسی: ریمک

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

برخلاف دیگر خودروهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، نخستین خودروی کروآسی یک سدان بلااستفاده و خسته‌کننده نبود. این کشور ۴ میلیون نفری کوچک اروپایی که در سال ۱۹۹۱ ادعای استقلال کرد، در سال ۲۰۱۶ از نخستین خودروی خود با نام ریمک کانسپت وان رونمایی کرد که راه را برای تولید یکی سریع‌ترین خودروهای جهان، یعنی ریمک نورا، باز کرد. ابرخودروی کانسپت وان ۱,۲۴۱ اسب بخار قدرت داشت.

اولین خودروی ایران: پیکان

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

اولین نمونه‌های پیکان جوانان تولید ایران

رسانه‌های مختلف بر سر نخستین خودروی ایرانی جدل دارند. بسیاری از سایپا ۷۰۱ کاروان که بر پایه نسل اول فورد گلکسی و فولکس‌واگن شاران توسعه پیدا کرده بود و از یک موتور ۲.۴ لیتری نیسان سود می‌برد، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد می‌کنند. این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد و راه را برای ایران‌خودرو سمند هم باز کرد. اما ما دوست داریم که از پیکان، محصول وارداتی و فیس‌لیفت‌شده ایران‌ناسیونال، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد کنیم؛ چراکه اولین خودرویی بود که با نامی داخلی تولید شد و از آن پس در خاطره مردم باقی ماند. نظر شما چیست؟

۲۲۷۲۲۷

حتما بخوانید : جهش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، تارا و کوییک + جدول

مجله خبری یولن

برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • توقف پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ۱:۳۰ بامداد شنبه تمدید شد
    توقف پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ۱:۳۰ بامداد شنبه تمدید شد 11 ساعت پیش
  • وزیر رفاه: حمله به بهزیستی قصرشیرین جنایت جنگی است
    وزیر رفاه: حمله به بهزیستی قصرشیرین جنایت جنگی است 11 ساعت پیش
  • سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل بازارهای جهانی را به هم ریخت/نفت و طلا اوج گرفتند، بورس‌های جهان فرو ریختند
    سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل بازارهای جهانی را به هم ریخت/نفت و طلا اوج گرفتند، بورس‌های جهان فرو ریختند 11 ساعت پیش
  • اطلاعیه مهم توانیر/ تامین برق مشترکان روال عادی دارد
    اطلاعیه مهم توانیر/ تامین برق مشترکان روال عادی دارد 11 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 5866
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 8261
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 5165
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16244
  • تبلیغات 17
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 309
  • سلامت 1900
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6419
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 3666
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • هافبک جنجالی استقلال به تیم ملی دعوت شد
    هافبک جنجالی استقلال به تیم ملی دعوت شد 12 ساعت پیش
  • جواهر آرژانتینی به رئال مادرید پیوست
    جواهر آرژانتینی به رئال مادرید پیوست 13 ساعت پیش
  • عکس| واکنش حسن یزدانی به حمله رژیم صهیونیستی به ایران
    عکس| واکنش حسن یزدانی به حمله رژیم صهیونیستی به ایران 13 ساعت پیش
  • رضازاده: مردم ایران به مسوولان نظام برای یک پاسخ کوبنده اطمینان دارند
    رضازاده: مردم ایران به مسوولان نظام برای یک پاسخ کوبنده اطمینان دارند 13 ساعت پیش
  • عکس| واکنش سرمربی سابق استقلال به حمله رژیم صهیونیستی: فقط اسرائیل این کار را می‌کند!
    عکس| واکنش سرمربی سابق استقلال به حمله رژیم صهیونیستی: فقط اسرائیل این کار را می‌کند! 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور