بین الملل

مشاور امنیتی بایدن: مطمئنیم فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند

مشاور امنیتی بایدن: مطمئنیم فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه نسبت به عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ابراز اطمینان کرد.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «فنلاند و سوئد مستقیماً با ترکیه در مورد نگرانی در مورد پیوستن آنها به ناتو همکاری می‌کنند و ما نیز با آنها در ارتباط هستیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی وی درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس ادعا کرد: «جنگ روسیه علیه اوکراین مانع از رسیدن محموله‌های مواد غذایی از اروپا به جهان می‌شود».

مشاور امنیتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره عضویت فلاند و سوئد در ناتو توضیح داد: «تیم امنیت ملی بایدن به صراحت از ورود فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می‌کند. ما مطمئن هستیم که فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند و نگرانی‌های ترکیه قابل رسیدگی است».

سالیوان درباره مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو اظهار داشت: «ما در حال رایزنی با مقامات ترکیه برای کمک به تسهیل روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطفی در امنیت اروپا است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفت کرده بود. (جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، وی در واکنش به تهدید روسیه درباره گسترش ناتو نیز هشدار داد: «ما هیچ تجاوزی به فنلاند یا سوئد در مرحله الحاق آنها به ناتو را تحمل نخواهیم کرد. بایدن از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال کرده است».

وزارت خارجه روسیه نیز هشدار داده بود در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مجبور به برداشتن گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی خواهند شد.

این مقام آمریکایی درباره سفر بایدن به منطقه غرب آسیا خبر داد: «ما در حال کار با اسرائیل برای تعیین تاریخی برای سفر بایدن به منطقه در آینده نزدیک هستیم».

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا