فرهنگ و هنر

دبیر جایزه شهید غنی‌پور: قبلا تیراژ ۱۰۰۰ تایی کتاب فاجعه بود، حالا به ۲۰۰ رسیده‌ایم!

محمد ناصری، دبیر جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات یولن درباره دوره بیست و یکم این جایزه اظهار داشت: بررسی آثار در دوره بیست و یکم آغاز و کتاب‌ها احصا شده‌اند. هرساله فهرستی از آثار را از موسسه خانه کتاب دریافت کرده و با استفاده از کتابخانه و آرشیو این موسسه گروه‌های داوری بررسی را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه ریزش اولین در همین مقطع صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این موضوع اینکه در بخش کودک و نوجوان متاسفانه تیراژ کتاب‌ها ۲۰۰ عددی بود، در حالی که ما تیراژ پایین‌تر از هزار را اغلب فاجعه می‌دانستیم، اما حالا می‌بینیم که در گروه پرمخاطب کودک و نوجوان تیراژها ۲۰۰ تایی شده است.

دبیر جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور ضمن اشاره به آمار گروه کودک و نوجوان اضافه کرد: در بخش کودک۱۹۰۰ اثر بررسی شد که ۵۹ اثر پس از ریزش‌ها به مرحله بعد راه یافت، اما در بخش نوجوان که تنها رمان‌های منتشر شده بررسی می‌شوند ۳۳۲ اثر شناسایی و بررسی اولیه شد که پس از ریزش ۴۲ اثر به مرحله بعد رسید.

ناصری درباره آثار بخش بزرگسال هم عنوان کرد: هنوز بررسی آثار بخش بزرگسال ادامه دارد و داروان مشغول بررسی هستند و بزودی آمار این بخش هم اعلام خواهد شد.

داوران بخش‌های مختلف عبارتند از: بخش کودک: ناصر نادری، محمدحسین حسینی و علی‌اصغر جعفریان

بخش نوجوان: حبیب یوسف‌زاده، خسرو بابا خانی و محمدعلی قربانی

و بخش بزرگسال: ابراهیم زاهدی مطلق، مصطفی خرامان و گلعلی بابایی آثار را بررسی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، جایزه ادبی حبیب غنی‌پور، یکی از آثار ماندگار زنده‌یاد امیرحسین فردی، پدر داستان انقلاب است که به منظور اعتلای ادبیات داستانی کشور از سوی شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) از سال ۱۳۷۶ همه ساله برگزار می‌شود. جلسات قصه نویسی شورای نویسندگان مسجد از سال ۱۳۵۸، در روزهای دوشنبه هر هفته، زیر نظر زنده یاد امیرحسین فردی برگزار می شده است. 

اعضای این شورا متشکل از نویسندگان و منتقدان ادبی شناخته شده معاصر هستند. شهید حبیب غنی‌پور که دهم اسفند ۱۳۶۵ شهید شد، یکی از نویسندگان و فعالان فرهنگی در مسجد حضرت جوادالائمه (ع) بوده است. این جشنواره در بخش‌های مختلفی از جمله رمان بزرگسال، رمان کودک، رمان نوجوان و رمان آزاد در میان کتاب‌های منتشر شده در سال جاری برگزار می‌شود.

سال گذشته دوره نوزدهم و بیستم با هم به شکل مجازی برگزار شد چرا که کرونا و شیوع این ویروس موجب شده بود یکسال این جایزه برگزار نشود و سال ۹۹ دو دوره در یک شب برپا و برترین‌ها معرفی شوند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا