سمنان

شعر و ادب در استان سمنان، همانند گذشته نشاندهنده پیوند دین و ادبیات است

شعر و ادب در استان سمنان، همانند گذشته نشاندهنده پیوند دین و ادبیات است

به گزارش خبرگزاری یولن استان سمنان، فرشید فلاح در نشست شورای اداری استان سمنان با اشاره به روز ملی شعر و ادب افزود: علامه حائری سمنانی از علمای بنام شیعی و متبحر در فلسفه مشاء، فقه و اصول، کلام و تفسیر پرچمدار این حوزه است.

وی گفت: علاوه بر این استاد علی معلم دامغانی نیز از شاعران بنام و مشهور انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار شعر و ادب فارسی برگزیده شد.

فلاح با اشاره به سابقه استان سمنان در عرصه شعر و ادب اظها داشت: پر واضح است که بزرگان این سرزمین همچون بایزید بسطامی. خرقانی و علاءالدوله در جریان سازی و غنای شعر فارسی بر قله های تاریخ ادبیات می درخشند و زبان و ادبیات فارسی مرهون بزرگان این سرزمین است.

وی ادامه داد: ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی سینا، ناصرخسرو قبادیانی و حتی سلطان محمود غزنوی به قصد زیارت از دیار خرقان پای در این سرزمین نهاده بودند و این خود گوشه ای از عظمت و بزرگی بزرگان استان سمنان است.

فلاح با تاکید بر اینکه هنر و ادبیات حلقه وصل زیبایی، زندگی و اندیشه آدمی است گفت: در این میان اما شعر با ویژگی هایی هم چون آهنگین و موزون بودن، زیبایی لفظی و ظرایف ذوق برانگیز، ایجاز و در عین حال غنای محتوا، مردمان این سرزمین را وابسته و وابسته تر به خویش نموده است به گونه ای که تصور فرهنگ بدون در نظر گرفتن ادبیات، غیر ممکن و محال به نظر می رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: سمنان در درازای هزار ساله شعر و ادب فارسی با داشتن شاعران بزرگی هم چون منوچهری دامغانی که از قرن پنجم هجری تا کنون می‌توان صدای ریزش و خرد شدن برگ‌ها را در فصل پاییز با مسمط : “خیزید و خزید که هنگام خزانه است باد خنک از جانب خوارزم وزان است”، شنید.

وی اظهار داشت: زبانی ساده و روان و شیفته طبیعت که هنوز هم در روح و جان مردمان استان سمنان ساری و جاریست، زبانی خالی از تکلف و علم فروشی که بخشی از فرهنگ قابل ستایش این مردمان نیک سیرت است چه آن زمان های دور در قرن هشتم که شاعر اخلاق و زندگی و بزرگترین قطعه سرای شعر فارسی، ابن یمین فریومدی که علاوه بر سادگی و روانی ،اخلاق و زندگی را هدیه می‌دهد.

فلاح همچنین به روز ملی سینما اشاره کرد و گفت:سینما که در قیاس با شعر و ادب فارسی اگرچه کودکی بیش نیست اما ذوق و استعداد هنری که خداوند به هنرمندان آن عرصه داده است، در حال حاضرکارامدترین روایتگر واقعیت و حقیقت در جنگ شناختی و جنگ روایت هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: بر خود می‌بالیم که همچون جریان شعر و ادبیات فارسی بزرگان تاثیرگذار سینما نیز همچون مرحوم علی معلم دامغانی و میرباقری و … فرزندان این استان هستند و.با همه این مقدمات، معتقدیم توسعه هنگامی رخ خواهد داد که هنر سینما در کنار زبان هنرمندانه شعر مورد توجه قرار گیرد.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا