بین الملل

رهگیری جت‌های روسیه از سوی هواپیماهای ناتو

رهگیری جت‌های روسیه از سوی هواپیماهای ناتو

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ناتو در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین، جت‌های نظامی را در سراسر اروپا در حالت آماده باش قرار داده و مدعی رهگیری هواپیماهای روسی شده است.

وبگاه «دیفنس بلاگ» روز دوشنبه گزارش کرد که جنگنده‌های ناتو در چهار روز گذشته چندین بار هواپیماهای روسی را بر فراز دریای بالتیک و دریای سیاه رهگیری کردند. ناتو مدعی شد که تمام این ماموریت‌ها به شیوه‌ای امن و معمول انجام شد.

در این عملیات هوایی ترکیبی ناتو جنگنده‌های آلمان، اسپانیا، لهستان، دانمارک، فرانسه و اسپانیا بر فراز دریای بالتیک برای حفاظت از حریم هوایی ناتو به پرواز درآمدند.

ناتو مدعی شده که هواپیماهای نظامی روسیه اغلب کد فرستنده‌ای را که موقعیت و ارتفاع آنها را نشان می‌‌دهد مخابره نمی‌کنند، طرح پرواز را ارسال نمی‌کنند یا با کنترل کننده‌های تردد هوایی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

ناتو در بیانه خود افزود که هواپیمای روسی رهگیری شده هرگز وارد حریم هوایی کشورهای عضو ناتو نشدند.

دانمارک و سوئد اخیرا ادعا کردند که یک هواپیمای ملخی روسی از نوع «ای ان-۳۰» جمعه شب گذشته زمانی که در حال پرواز در شرق جزیره «بورنهولم» در دریای بالتیک بود، وارد حریم هوایی این دو کشور شد.

سوئد روز شنبه اعلام کرد که یک هواپیمای شناسایی روسی، حریم هوایی سوئد را نقض کرده است. این رویداد در حالی اتفاق می‌افتد که «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند روز شنبه گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بیش از دو ماه پیش، بحث‌های شدیدی در سوئد و فنلاند در مورد پیوستن به ناتو وجود داشته است. روسیه بارها به دو کشور شمالی اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی هشدار داده است. دانمارک در حال حاضر یکی از اعضای ناتو است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود.» (جزئیات ببشتر)

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا