سلامت

ایران به لحاظ توسعه فناوری در جایگاه ۶۰ جهان قرار دارد

ایران به لحاظ توسعه فناوری در جایگاه ۶۰ جهان قرار دارد

به گزارش خبرنگار یولن، دکتر یونس پناهی شامگاه پنجشنبه در نشست با اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: تضمین سلامت جامعه، تنها وظیفه دانشگاه نیست بلکه برای رسیدن به علم، تمام ظرفیت های جامعه را باید به کار گرفت، نیازهای جامعه را دانست و متناسب با نیاز جامعه تحقیق انجام و به صورت تولید دانش به جامعه تزریق شود.

وی اظهار داشت: تولید علم شاخص دارد و اولین عامل آن نیروی انسانی است که در راس این مهم دانشجویان قرار دارند و وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در تولید علم است.

این مسوول با بیان اینکه به لحاظ تعداد دانشجو در وضعیت خوبی هستیم ولی از نظر کیفی جایگاه خوبی در دنیا نداریم تصریح کرد: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا داد چراکه آموزش وقتی تاثیرگذار است که آورده ای برای جامعه داشته باشد.

وی جایگاه پژوهش و آموزش ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و گفت: ایران به لحاظ سرعت تولید علم در منطقه رتبه اول را دارد.
پناهی به ضرورت ارزیابی تولید علم در بین دانشگاههای کشور اشاره کرد و افزود : شاخص دیگری در دنیا وجود دارد برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی که شاخص توسعه فناوری است.

پناهی از الزامات دیگر تولید علم را زیرساختها و امکانات لازم عنوان کرد و یادآور شد: در زمینه زیرساختها نیز سرعت تکثیر و تولید دستگاهها بالاست و باید برای خرید دستگاه نیز برنامه داشته باشیم و برای هر وسیله ای هدف تعیین کنیم.

 وی ارزش قایل شدن به دارایی و داشته های ملی را مورد تاکید قرار داد و افزود: منابع محدود ولی خواسته ها نامحدود است، باید خواسته هایمان متناسب با نیاز جامعه و دارایی ها و داشته هایمان باشد و در حوزه سلامت نیز رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند هزینه است.

پناهی داشتن برنامه را سومین مقوله مهم در تولید دانش عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی با برنامه می تواند در تولید علم موثر باشد و داشتن برنامه نیز باید برگرفته از نیاز های جامعه و متناسب با استان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روابط بین الملل را از دیگر مولفه های تولید علم بیان  و خاطر نشان کرد: روابط همیشه منحصر به روابط بین الملل نیست، برای استفاده از ظرفیتها، استعداد ها و توانمندی های سایر استانها و دانشگاهها و حتی در دانشگاههای قطب نیز روابط  و تعامل بین گروهی، استانی، قطب می تواند نقش مهمی ایفا کند.
 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا