فرهنگ و هنر

وجود بیش از ۲ هزار یادمان دفاع مقدس در کشور/ مزار شهدای گمنام ثبت ملی می‌شود

وجود بیش از ۲ هزار یادمان دفاع مقدس در کشور/ مزار شهدای گمنام ثبت ملی می‌شود

به گزارش گروه حماسه و مقاومت یولن، همایش میراث دفاع پیش از ظهر امروز (سه شنبه سوم خردادماه) در آستانه روز ملی میراث فرهنگی و دفاع مقدس با عنوان روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر در تالار خلیج فارس باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این همایش سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، علی جعفری رئیس باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سعید اوحدی، رئیس سابق بنیاد شهید حضور داشتند.

جعفری: تا پایان سال ۱۴۰۴، ۳۷ یادمان دفاع مقدس خواهیم داشت

در ابتدای این همایش علی جعفری با تاکید بر اینکه گرامیداشت آزادسازی خرمشهر و روز دزفول، پاسداشت آزادگی ملت ایران است، بیان داشت: گرامیداشت روز سوم و چهارم خرداد گرامیداشت یک روز در تقویم نیست، بلکه آغاز فصل درخشانی در تاریخ ایران است. دفاع مقدس کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمه کرد و امنیت امروز را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون آن حماسه‌ها هستیم.

وی افزود: به مناسبت چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس، حجم وسیعی از برنامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ از سال قبل آغاز کردیم و امروز ۲ هزار و ۲۲۷ برنامه برای گرامیداشت روزهای سوم و چهارم خردادماه در کشور و در سطح سازمان‌های لشکری و همچنین استان‌ها انجام می شود.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس ابراز داشت: از ۲۸ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد هفته میراث فرهنگی است و روز سوم خرداد، روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس نامگذاری شده است. چرا که دفاع مقدس بخش مهمی از میراث فرهنگی کشورمان است که هویت دینی و ملی ما را مشخص می کند.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۴ مجموع یادمان‌های دفاع مقدس به ۳۷ یادمان خواهد رسید. یادمان‌های شهدای گمنام نیز که بخش دیگری از میراث فرهنگی ما است و ما در سطح کشور ۲ هزار و ۳۰۶ یادمان داریم که اینها میزبان ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید گمنام هستند که یکی از اینها بهشت زهرای تهران است که چهار هزار شهید گمنام را در خود جای داده است.

جعفری خاطرنشان کرد: در استان تهران در حال حاضر ۲۴ موزه، باغ موزه، خانه موزه و فضاهای تخصصی موزه‌ای مرتبط با حوزه انقلاب و دفاع مقدس داریم.

دارابی: میراث دفاع مقدس در ۲ بخش ملموس و ناملموس ثبت می‌شوند

در ادامه علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه جوان امروز به دنبال گفتمان دفاع مقدس است، ابراز داشت: گفتمان دفاع مقدسی که به دنبال حقیقت و درستی راه آرمان طی شده است. بنابراین اگر به دنبال پویایی و ماندگاری جامعه و تحقق آرمان شهدا هستیم، گفتمان دفاع مقدس الگویی شایسته برای این راه است.

وی افزود: آخرت گرایی، خداباوری، توکل، توسل، شهادت‌طلبی، خدمت صادقانه و … از مهم‌ترین مولفه شاخص گفتمان دفاع مقدس است.

دارابی با بیان اینکه در تاریخ ادوار گذشته ایران همواره مورد هجوم بیگانگان بوده است، اظهار داشت: به روایت تاریخ در ادوار و زمان‌های گذشته شاهد روحیه سلحشوری ایرانی‌ها برای دفاع از کیان و سرزمینشان بودیم که میراث فرهنگی این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: میراث دفاع مقدس در امتداد تمدنی بزرگ ایران است که وظیفه ما حفاظت و صیانت از دفاع مقدس در سازمان میراث فرهنگی است. به همین منظور میراث دفاع مقدس در ۲ بخش میراث ملموس و ناملموس ثبت ملی شده و می‌شوند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ثبت انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و ثبت محل شهادت شهید مصطفی چمران از جمله اقدامات مورد اشاره است، البته مزار شهدای گمنام نیز به عنوان آثار ناملموس از این به بعد ثبت ملی خواهند شد.

رونمایی از شماره تلفن ۱۵۷۸

در ادامه از اطلس گردشگری، شماره چهار رقمی ۱۵۷۸ موزه‌ها و لوح ثبت شهید گمنام با حضور سردار بهمن کارگر، علی جعفری، سعید اوحدی و علی دارابی رونمایی شد. همچنین از محمدحسین حسینی یکتا، راوی دفاع مقدس، سعید علامیان، پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس، گروه مهندسی مشاور ملوان طراحی میان رشته‌ای، مرتضی شعبانی، کارگردان دفاع مقدس، مادر شهیدان غلامرضا و محمد یاسری و احمد ابوالفتحی از خادم الشهدا به عنوان روایتگران و حافظان میراث فرهنگی تجلیل شد.

در ادامه سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ و ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس منحصر به قشر و جناح خاص نبود و از همه گروه‌ها و احزاب در آن نقش داشتند، ابراز داشت: فرماندهی امام، رزمندگان و همکاری مردم، ویژه بود. «ما می‌توانیم» بزرگترین دستاورد عملیات بیت‌المقدس بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار عملیات بیت المقدس، فتح خرمشهر بود.، افزود: آزادسازی خرمشهر برای آینده و امروز ما الهام بخش بود. ملت ما با همان روحیه جهادی هم اکنون پیروز میدان خواهد شد.

کارگر تصریح کرد: به قول شهید حاج قاسم سلیمانی، دفاع مقدس مانند یک تابلو بزرگ است که هرچه بیشتر به تن نزدیک می‌شویم دستاوردهای آن بیشتر نمایان می‌شود، بنابراین اگر دفاع مقدس نبود امروز خبری از امنیت و آزادی در کشورمان نبود.

وی دفاع مقدس را الگویی برای تمام آزادی‌خواهان جهان دانست و ادامه داد: در هشت سال گذشته تمام یادمان‌های دفاع مقدس به عنوان اثر ملی ثبت شده است و یادمان شهید گمنام هم امروز به ثبت رسید. اینها باید بمانند و حفظ شوند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: ما باید روایت گری دفاع مقدس را ثبت ملی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت راهیان نور در کشور گفت: در سال ۱۳۹۷ بیش از هفت میلیون زائر راهیان نور داشتیم و اگر زیرساخت‌های ما تکمیل شود می‌توانیم تا سال ۱۴۰۴ این افراد را به ۱۰ میلیون نفر برسانیم.

کارگر بیان داشت: در سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان حضور پیدا کردند. از آنجایی که موضوع راهیان نور و دفاع مقدس ظرفیت ثبت جهانی هم دارد.، باید به ثبت جهانی راهیان نور اقدام کنیم.

وی با اشاره به ترور شهید صیاد خدایی افزود: این ترورها نمادی از حقوق بشر آمریکایی است. افرادی مانند شهید صیاد خدایی خار چشم دشمنان و رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش فارس، سفیران کشورهای یمن، افغانستان، بولیوی، فلسطین هم در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا