اقتصادی

کاهش ۳۰ درصدی ذخیره سد گتوند نسبت به سال گذشته/سدهای رودخانه کرخه و کارون چقدر آب دارد+سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، میزان بارندگی ثبت شده کشور در سال آبی جاری به کمترین میزان ۵۰ ساله اخیر رسیده است. بر همین اساس وضعیت سدهای کشور در شرایط بحرانی به سر می‎برد.

در همین راستا میزان ذخایر آبی ۵ سد بزرگ کشور واقع در منطقه غرب نسبت به سال گذشته در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. با توجه به اینکه سال آبی ۹۸-۹۹ نیز سال آبی پربارشی محسوب نمی‌شود، میزان ذخیره سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کارون حکایت از شرایط نامناسب آورد آبی این رودخانه دارد.

*وضعیت سدهای رودخانه کارون و کرخه

بر این اساس تا تاریخ ۱۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، میزان آب ذخیره شده در سد کارون ۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۵ میلیون متر مکعب کاهش را تجربه کرده است. این آمار در سد کارون ۳ به ۲۳۹ میلیون متر مکعب کاهش می‌رسد. همچنین میزان تفاوت ذخیره آبی سد کارون ۴ نسبت به سال گذشته ۱۴۷ میلیون متر مکعب کمتر شده است.

بیشترین میزان کاهش ذخیره آبی در سدهای رودخانه کارون مرتبط با سد انتهایی مسیر پایین دست یعنی سد گتوند است. میزان اختلاف ذخیره آبی سد گتوند نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۷۸ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان ذخیره آبی سد گتوند ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر سدهای رودخانه کارون وضعیت آورد آبی رودخانه کرخه تا تاریخ ۱۴ آبان بهتر از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند. بر این اساس، میزان ذخیره موجود سد سمیره نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته و کمبود ۲۷۴ میلیون متر مکعبی را تجربه می‌کند.

*میزان تولید برق سد گتوند و کارون ۴

کاهش ذخایر آبی سبب توقف فعالیت واحدهای نیروگاهی کشور شده است و از مجموع ۵ سد ذکر شده تنها ۲ سد گتوند و کارون ۴ امکان تولید برق دارند.

در این رابطه میزان تولید برق دو سد گتوند و کارون ۴ از ابتدای آبان‌ماه تا تاریخ ۱۴ آبان ماه به ترتیب ۵۲ هزار و ۳۸۱ مگاوات ساعت و ۲ هزار و ۷۱۳ مگاوات ساعت به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا