بین الملل

بازدید هیأت سازمان ملل از اردوگاه الهول در سوریه؛ نصف جمعیت اردوگاه کودک است

بازدید هیأت سازمان ملل از اردوگاه الهول در سوریه؛ نصف جمعیت اردوگاه کودک است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک هیأت سازمان ملل به همراه رئیس سازمان امنیت ملی عراق از اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه بازدید کرد و در جریان شرایط سخت ساکنان آنجا قرار گرفت.

به گزارش روسیا الیوم، عمران رضا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در سوریه گفت: الهول جای کودکان نیست. ۵۰ درصد از کل جمعیت ۵۶ هزار نفری اردوگاه در حال حاضر زیر ۱۲ سال هستند و اقدامات انجام شده توسط دولت عراق در دستیابی به  راه‌حل‌ها برای آنجا بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: این، ضرورتی فوری است که دیگر کشورهایی هم که شهروندان آنها در این اردوگاه حضور دارند، اقداماتی برای حل و فصل قضیه این اردوگاه انجام دهند.

«جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق هم به نوبه خود گفت: نگه داشتن افراد در شرایط محدود و بد، در نهایت خطرات امنیتی بیشتری نسبت به این دارد که آنها را به شیوه‌ای منظم به کشورهایشان بازگردانیم.

او افزود: عراق ثابت کرد که بازگرداندن شهروندانش از اردوگاه الهول امکان پذیر است آن هم با یافتن راه حل‌های آبرومندانه‌ای که بر اساس اصول بازخواست این شهروندان و سپس ادغام مجدد آنها در جامعه باشد.

وی با هشدار به اینکه در صورت عدم توجه به وضعیت اردوگاه الهول، ناگزیر منطقه و فراتر از آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: بهترین و تنها راه حل دائمی کنترل اوضاع و مدیریت سریع و قاطع برای بازگرداندن ساکنان اردوگاه به کشورهایشان  است، تا میراث نبرد دیروز با داعش  درگیری تازه‌ای را برای فردا رقم نزند.

مشاور امنیت ملی عراق بارها در دیدار با نمایندگانی از جامعه بین المللی خواستار تعطیلی  اردوگاه الهول و بازگرداندن اتباع خارجی ساکن آنجا به کشورهایشان شدند.

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد.

در درگیری‌های نیروهای کُرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

 بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند. در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.

حضور عناصر گروه تروریستی داعش در زندانهای سوریه و عراق، مشکلات بسیاری را به همراه داشته است؛ به نحوی که در جریان حوادث اخیر زندان الحسکه، نظامیان آمریکایی، صدها داعشی را فراری دادند و در استان دیرالزور، مستقر کردند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا