بین الملل

چین درباره تایوان، آمریکا را تحریم کرد

چین درباره تایوان، آمریکا را تحریم کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزارت خارجه چین روز دوشنبه (امروز) از تحریم دو شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر داد.

منابع رسانه‌ای در چین، روز دوشنبه (امروز) به نقل از «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه این کشور خبر دادند، چکن در اعتراض به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، دو شرکت بزرگ تسلیحاتی را به لیست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اعمال تحریم علیه شرکت‌های «ریتیون» و «لاکهید مارتین» به نقش طولانی مدت و چند دهه‌ای آنها در فروش تسلیحات مختلف به تایوان و نادیده گرفتن مواضع پکن در قبال این جزیره اشاره کرد.

پکن: دو شرکت تسلیحاتی آمریکا را برای حفاظت از منافع امنیتی چین تحریم کردیم.

 

وانگ ون‌بین در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پکن اعلام کرد، اقدامات متقابل چین علیه این دو شرکت که طبق قانون چین برای تحریم‌های خارجی انجام شده است، به منظور حفظ حاکمیت و منافع امنیتی چین است.

این اقدام پکن در حالی صورت گرفته که اقدام اخیر واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان با واکنش‌های مقام‌های چین مواجه شده بود. وزارت خارجه آمریکا هفتم فوریه (۱۸ بهمن) یک برنامه ۱۰۰ میلیون دلاری فروش تسلیحات به منطقه چین را تایید کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست امروز خود در این باره اعلام کرد، این اقدام واشنگتن «به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف و به روابط چین و ایالات متحده آسیب جدی وارد می‌کند و به صلح و ثبات تنگه تایوان آسیب می‌زند. چین قاطعانه با این امر مخالف است و آن را به شدت محکوم می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین: آمریکا از فروش سلاح به تایوان دست بردارد.

 

وانگ ون‌بین افزود، چین بار دیگر از دولت آمریکا و طرف‌های مربوطه می‌خواهد که فروش تسلیحات به تایوان را متوقف و از ایجاد روابط نظامی با تایوان خودداری کنند و به اصل «چین واحد» و مفاد بیانیه‌های مشترک چین-آمریکا پایبند باشند. 

تحریم دو شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکا توسط چین به دلیل نقش آنها در فروش سلاح به تایوان در شرایطی انجام شده که امروز دوشنبه اعلام سفر اوایل ماه جاری «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ به تایوان توسط مقام‌های این جزیره  خبرساز شده بود.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است. بایدن همچنین لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا