سلامت

بود و نبود آنتی بیوتیک کودکان دو روی سکه بیماری های فصلی

بود و نبود آنتی بیوتیک کودکان دو روی سکه بیماری های فصلی

به گزارش خبرنگار یولن، آنفلوآنزا امسال، زودتر خودنمایی کرد، بیماری فصلی که با سرما می‌آید و به جان مردم می افتد و کار را تا جایی پیش می برد که برخی روانه بیمارستان شده و بستری می شوند.

در این میان کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر و بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری هستند.

با بازگشایی مدارس بعد از ۲ سال وقفه به خاطر شیوع کرونا، مدارس بار دیگر رنگ و بوی مهر گرفت و دانش آموزان آموزش های حضوری را دوباره از سر گرفتند و همین باعث شد تا همکلاسی‌ها بعد از مدت ها دوری از هم ناخواسته در دورهمی‌های زنگ تفریح، ویروس را به هم منتقل کنند.

بعد از این، نوبت خانواده ها می شود تا کودکان خود را برای دوا و درمان به درمانگاه برسانند، هرچند برخی همچنان به درمان خودسرانه اعتقاد دارند و با چند قرص و شربت بیماران را درمان می کنند، مساله ای که باعث شده تا سرانه مصرف دارو در برخی موارد در استان از سرانه کشوری بیشتر شود.البته اینجا بازهم پای فقر در میان است، شاید سرانه پایین درآمد کردستانی‌ها باعث شده است تا برای صرفه‌جویی در هزینه، به پزشک مراجعه نشود.

از همه اینها که بگذریم، دارو هم کمیاب بود، آنتی بیوتیکی که با کوچکترین سرماخوردگی توسط در و همسایه و فامیل تجویز می شد، کمیاب و دربرخی شهرها نایاب شد و در آشوب و ناآرامی‌ها دستاویزی برای معاندان شد تا آن را به زخمی های ناشی از اغتشاش ارتباط دهند و بگویند که به خاطر درمان زخمی‌ها است که آنتی بیوتیک نایاب شده ولی مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان همان زمان در گفت و گو با خبرنگار یولن گفت که داروی آنتی بیوتیک بزرگسالان وجود دارد و تنها در بخش کودکان است که کمبود داریم.

دکتر ابراهیم ابراهیمی، یکی از مسایل مهم در زمینه دارو در استان را بحث مصرف خودسرانه و بی رویه دارو به ویژه آنتی بیوتیک دانست؛ مساله ای که علاوه بر بروز مشکلاتی مانند کمبود دارو منجر به ایجاد مقاومت های میکروبی و پیامدهای دیگر در بیمار می شود.

البته این مساله تنها دامن‌گیر کردستان نبود و برای همین وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واردات ۴۹ تُن داروی آنتی بیوتیک خبرداد، محموله ای که جمعه گذشته وارد کشور شد و حالا در حال توزیع در بین شرکتهای پخش داروست.

سهم کردستان تامین شد

بود و نبود آنتی بیوتیک کودکان دو روی سکه بیماری های فصلی

از محموله وارداتی آنتی بیوتیک خارجی به کشور، سهم کردستان ۱۶ هزار و ۹۹۱ عدد آنتی بیوتیک خوراکی کودکان است، این را مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد و اظهار داشت: این داروها به صورت پودر و سوسپانسیون خوراکی شامل آزیترومایسین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آموکسی سیلین است.

ابراهیمی با بیان اینکه این داروها در اختیار شرکت پخش قرار گرفته است، افزود: این محموله از شنبه، یکشنبه و دوشنبه در داروخانه های سطح استان توزیع می شود که شروع آن از سنندج خواهد بود.

وی با بیان اینکه این داروها وارداتی است، افزود: فعلا قیمت مصرف کننده این داروها اعلام نشده است ولی احتمال افزایش قیمت آن دور از انتظار نیست و در حال رایزنی با سازمان های بیمه گر هستیم که از پوشش بیمه ای برای آن استفاده شود.

در حال حاضر ۴۳ شرکت دارویی در کردستان کار توزیع دارو در بین ۲۰۲ داروخانه زا بر عهده  دارد و سهم این استان از توزیع داروی کشور(بنا بر تعداد جمعیت) ۲ درصد است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا