علمی و فناوری

سلول‌های بنیادی مسیر درمان کرونا را هموار کردند

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با همه گیر شدن ویروس کرونا، محققان سراسر جهان به دنبال راهکاری برای درمان قطعی این بیماری، پژوهش­های علمی گسترده ای را آغاز کردند. پژوهش­هایی که اگرچه به تولید واکسن های مختلفی انجامید اما هم چنان جای خالی یک روش علمی موثر برای علاج قطعی و ریشه کنی این بیماری نوظهور باقی است.

واکسن‌‌ها اگرچه به عنوان فرآورده‌هایی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری به تولید می‌ رسند، اما همچنان درمانی قطعی یا تضمین‌ کننده جلوگیری از ابتلای به این بیماری نیستند.از سوی دیگر، جلوگیری از عفونت حاد دستگاه تنفسی به دلیل ابتلا به کرونا که خطرناک ترین مرحله منجر به افزایش مرگ و میر است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر همین اساس، پژوهش‌ ها و مطالعات فناورانه برای شناخت درمان قطعی یا کاهش اثرات این بیماری در سراسر جهان در جریان است.در بسیاری از این پژوهش ها، نقش فناوری سلول‌ های بنیادی در کاهش اثرات شدید این بیماری، تاثیرگذاری خود را نشان داده‌ است.طبق این پژوهش ‌ها، سلول های بنیادی مزانشیمی در کاهش التهاب سیستمیک و محافظت در برابر ویروس سارس – کووید موثر هستند.

 

روزنه های امید

سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند بر چالش های بالینی که بیماران تنفسی آلوده دارند، به ویژه بر افرادی که به شدت بیمار هستند و به درمان های معمول پاسخ نمی دهند، غلبه کنند.

این سلول‌ها از این توانمندی برخوردار هستند که به انواع گوناگونی از سلول‌‌ ها تمایز پیدا کنند و به همین روش می ‌توانند نقش افزایش توان دفاعی و ایمنی را به عهده بگیرند.

اگرچه داده های بالینی موجود انگیزه بخش است، اما پیش بینی پتانسیل درمانی درباره کرونا به کمک سلول‌ های بنیادی در گام‌ های آغازین قرار دارد.بنابراین، مطالعات بیشتر در یک گروه بزرگتر از بیماران به عنوان پیش شرطی برای تایید اثربخشی بالقوه این سلول ‌ها ضرورت دارد.

 

زیست ‌بوم‌هایی برای پژوهش‌ های کاربردی

آزمایشگاه‌ های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، مراکز نوآوری، پژوهشکده‌ ها و مراکز جامع سلول‌ های بنیادی، زیست ‌بوم‌ هایی برای پژوهش‌ های کاربردی در این حوزه هستند که می ‌توانند به فرآورده ‌های دارویی یا روش‌ های درمانی اثربخش در درمان بیماری‌ های نوظهوری مانند کووید ۱۹ کمک کنند.

نتیجه این پژوهش ‌ها به توسعه فناوری ‌ها و همچنین تولید محصولات و سازوکارهای درمانی برای درمان بیماری‌ های خاص همچون سرطان منجر شده است.از همین ور، این امیدواری برای درمان بیماری‌ های ویروسی و یا افزایش مقاومت سیستم ایمنی برای مقابله بهتر و کاهش اثرپذیری از ویروس ‌ها نیز وجود دارد.

ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آغاز اپیدمی این بیماری، علاوه بر حمایت از طرح های سلامت محور این حوزه، پژوهش های گسترده ای را در جهت شناخت درمان قطعی با کاهش اثرات این بیماری آغاز کرده است.

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا