سلامت

بیدارباش دولت سیزدهم به طرح‌های راکد حوزه سلامت البرز/گشایش ۶ بیمارستان تا پایان سال

بیدارباش دولت سیزدهم به طرح‌های راکد حوزه سلامت البرز/گشایش ۶ بیمارستان تا پایان سال

به گزارش حوزه استان های یولن، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

تقویت حوزه بهداشت و درمان در کل کشور یکی از کلیدی ترین برنامه های دولت مردمی سیزدهم است چرا که این دولت درست در اواسط بحران کرونا پا به عرصه خدمت گذاشت و به قول آیت الله رئیسی «جان و نان مردم» اولویت دولت  ایشان است تا هیچ  ملالی به  خاطر شریف مردم عزیز و شهیدداده این سرزمین گزند نرساند.

در این میان استان پرجمعیت البرز یکی از مناطقی است که محرومیت امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی را از گذشته دور به میراث برده تاجائیکه فرسودگی بیمارستان ها و امکانات درمانی آن همواره از دغدغه ها بوده است و نمایندگان ادوار مختلف استان در مجلس بارها این محرومیت را فریاد زده اند.

موقعیتی که ضرورت داشتن مراکز  مجهز درمانی  را در البرز دوچندان می کند

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

قرار گرفتن البرز در شاهراه ارتباطی ایران و عبور میلیونی مسافران ۱۵ استان و گردشگران کشور ایجاب می کند که این استان از امکانات درمانی و بیمارستانی مجهز و گسترده برخوردار باشد به ویژه آنکه حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی به واسطه راه های پرتردد و صنایع متنوع تولیدی در آن بالا است ضمن آنکه ویروس کرونا هم به عنوان یک پدیده نوظهور و مرگ آور که تلفات زیادی از کشورها و ایران از جمله البرز گرفت،  افزایش ظرفیت های درمانی را ضروری ساخت.

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

سیل مبتلایان کووید۱۹ به بیمارستان های البرز اگر چه با همت و تلاش مدافعان سلامت تاحدودی مدیریت شد اما تلفات بالای این بیماری و انتقال بخشی از مبتلایان به تهران نشان داد که  امکانات درمانی البرز تا رسیدن به نقطه مناسب یا استاندارد فاصله دارد.
از سوی دیگر فرسودگی بخشی از بیمارستان های دولتی استان از مواردی است که همواره مسوولان اجرایی انگشت  اشاره به سوی آن برده و از این وضعیت برای شرایط بحرانی مانند وقوع زلزله و آسیب های دیگر به عنوان مخاطره اصلی  یاد می کنند.

نگاهی به گذشته وضعیت درمانی البرز

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

وجود ۹ بیمارستان فرسوده دولتی با حدود ۸۰۰ تخت قدیمی از مهم‌ترین مسائلی بود که بارها در نشست‌های رسمی و غیررسمی مسوولان استان به آن اشاره می‌شد به‌ویژه آنکه قرار گرفتن البرز در مسیر مسافران ۱۴ استان کشور و داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر گسل زلزله به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل‌شده بود.

 وضعیت نامناسب استان البرز به لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی تا جایی بود که دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت و درمان در سفر زمستان ۹۳ خود به البرز نتوانست به‌سادگی از کنار آن بگذرد و این استان را فقیرترین و محروم‌ترین منطقه کشور به لحاظ بهداشتی و درمانی معرفی کرد.

او گفت: برایش باورکردنی نیست که استان البرز در همجواری پایتخت تا این اندازه از امکانات بهداشتی محروم باشد و بسیاری از بیماران در کمبود تخت بیمارستانی روی زمین درازکش شوند.

موضوع مهم دیگری که به دغدغه مردم و مسوولان استان تبدیل شد، فرسودگی ساختمان‌های ۹ بیمارستان دولتی البرز بود که از آن به‌عنوان مصیبت بزرگ در زمان احتمالی مانند زلزله در استان نام‌ برده می‌شد.

با این اوصاف استان البرز که بنا به قول مسوولان کشوری و استانی، خوابگاه تهران به شمار می‌رود هیچ مامنی مناسب به لحاظ بهداشتی و درمانی برای ساکنانش نداشت و بیشتر بیماران این استان روانه تهران می‌شدند.

سرانجام  پس از بررسی‌های میدانی و کارشناسانه بیش از ۹۰ پروژه بزرگ، متوسط و کوچک بهداشتی و درمانی با زیربنای ۷۵ هزار متر مربع برای استان البرز  تعریف شد  که بخشی از این پروژه ها

بهره برداری شد اما بخش عمده پروژه ها از جمله هشت بیمارستان ناتمام تحویل دولت سیزدهم شد.

بیمارستان هایی که اکنون در البرز فعال هستند

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

 در زمان حاضر ۱۱ بیمارستان دولتی به اسامی شهید آیت الله مدنی، امام علی(ع)، شریعتی، کمالی، شهید رجایی، کوثر، امام حسن مجتبی(ع)، امام جعفر صادق(ع)، امام حسین(ع)، ثارالله (ع) و  حضرت فاطمه الزهرا(س) ، پنج بیمارستان خصوصی به اسامی کسری،  حضرت قائم(عج)، تخت جمشید، مریم، امام خمینی(ره) و نور و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان البرز فعال هستند. 
 در مجموع سه هزارو۶۰ تخت بیمارستانی در استان پرجمعیت البرز فعال است در حالی که تا رسیدن به مرز استاندارد ۲ هزار و ۵۰۰ تخت دیگر در این استان نیاز است .

پروژه های که از دولت قبل ماند

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

  رکود پروژه های بیمارستانی مانند بیمارستان ۲۸۲ تختخوابی فردیس ، بیمارستان سیدالشهدا(ع) کرج ، بیمارستان کمالشهر، بیمارستان شهرجدید مهستان  ، بیمارستان طالقان، بیمارستان چهارباغ  و دیگر مناطق استان تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم  مقوله مهمی  است که نشان از دامنه وسیع ضعف امکانات ، کاستی ها و تصمیم گیری ها در گذشته استان دارد  تا آنجا مردم شهرستان ۷۰۰ هزارنفری فردیس از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم بوده  و  بارها از مسوولان کشوری و استانی مطالبه گری کرده اند.

اینکه طالقان به عنوان منطقه ثقل گردشگری و دورترین شهرستان تابعه البرز نه تنها بیمارستان ندارد و دسترسی به مراکز فوریت پزشکی و بیمارستانی درآن هم نیازمند پیمودن راه طولانی است، باید توجه داشت که محرومیت درمانی تا چه حد در البرز یا همسایه دیوار به دیوار پایتخت فراوان است و اگر چه هیچ فردی  خدمات سال های اخیر طرح تحول سلامت را نفی نمی کند اما به حکم نگاه کارشناسانه می توان دریافت که اولویت ها وضرورت های درمانی این استان در سال های گذشته آخر صف اقدامات اجرایی قرار گرفته است.

بیدارباش دولت سیزدهم به رکودی ها و گشایش ۶ بیمارستان تا پایان سال

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت وگو  با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان در تشریح اقدامات دولت سیزدهم بیان داشت:  با حمایت دولت و همراهی بخش خصوصی امروز کارگاه های متعدد در بخش درمانی این استان فعال است .
صیادی اظهار داشت : در زمان حاضر پنج  بیمارستان دولتی به اسامی ۲۸۲ تختخوابی فردیس ، ۱۰۰ تختخوابی کمالشهر، ۶۴ تختخوابی شهر جدید مهستان ، ۶۴ تختخوابی شهرستان فردیس ، ۳۲ تختخوابی شهرستان طالقان و  سه بیمارستانی خصوصی به اسامی ۱۰۰ تختخوابی آرام ، ۱۰۰ تختخوابی «به آفرین» و  ۲۰۰ تختخوابی آرین فردیس  در دست ساخت است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ادامه اظهارات خود اعلام کرد : امسال و اوایل سال آینده ۶ بیمارستان دولتی و خصوصی با یک هزار و۲۰۰ تخت در استان البرز افتتاح می شود که ۲ بیمارستان آنها در شهرستان محروم فردیس به بیماران خدمات خواهند داد.

وی ادامه داد: رکود این پروژه ها به سر آمده و مردم منتظر خدمات دهی آنها در ماه های آینده باشند.

مشارکت پذیری برای ایجاد ۱۳۰۰ تخت بیمارستانی 

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

دکتر صیادی بخش دیگری از سخنانش به چاره جویی ها برای تکمیل یک هزارو۳۰۰ تخت بیمارستانی دیگر  استان پرداخت و گفت :  از مجموع کسری ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی استان ضمن راه اندازی یک هزارو ۲۰۰ تخت آنها تا اوایل سال آینده ، مابقی که رقمی معادل یک هزارو۳۰۰ تخت است با برنامه ریزی علمی و عملی تا پایان سال آینده  با مشارکت بخش خصوصی آنها را نیز محقق خواهیم ساخت.

بشارتی که استاندار البرز داد

 بیدار باش به رکودی ها برای حفظ جان مردم /سلامت البرز رو به بهبودی است

دکتر مجتبی عبداللهی چند روز پیش نیز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز اعلام کرد: این استان تا رسیدن به استاندارد کشوری ، ۲ هزار و۵۰۰ تخت کم دارد که تلاش ها بر تامین این کمبود معطوف شده است.
وی ادامه داد:  با تکمیل یک هزارو۲۰۰ تخت بیمارستانی تا اوایل سال آینده بخشی از نیاز درمانی استان تامین می شود و مابقی نیز بلافاصله تامین امکانات و اعتبار خواهد شد.
استاندار البرز بیان داشت : برای امید آفرینی و افزایش رضایتمندی مردم پا در عرصه خدمت گذاشته ایم و کاستی ها را در بخش بهداشت و درمان بهبود می بخشیم.
 سرانه تخت بیمارستانی در البرز یک تخت می باشد که این سرانه در کشور ۱.۸ درصد است .

اینک شواهد از آن حکایت دارد که عرصه سلامت البرز با اقدامات جهادی دولت سیزدهم پابه عرصه بهبودی گذاشته و مردم این استان با تجهیز امکانات در منطقه برای دریافت خدمات تخصصی کمتر به تهران مراجعه خواهندداشت.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا