بین الملل

تأکید وزیر خارجه ترکمنستان بر افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه با افغانستان

تأکید وزیر خارجه ترکمنستان بر افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه با افغانستان

به گزارش خبرنگار اعزامی یولن به چین، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان امروز (پنجشنبه) ۱۱ فروردین ماه در سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در شهر تونشی چین طی سخنانی اظهار داشت: جلسه امروز می‌تواند کمک کند که شاهد بازسازی در افغانستان باشیم و به اجماع قوی‌تری برسیم. در دو جلسه پیش توانستیم یک پایه خوب و محکمی برای هماهنگی بین همسایگان افغانستان ایجاد کنیم و امروز هم قدم بزرگی به سمت جلو برمی‌داریم. برای کشوری که با بحران‌های مختلف روبرو است و کمک کنیم که افغانستان به جامعه جهانی بپیوندد.

وی اعلام کرد که ترکمنستان به تلاش‌های چندجانبه خود ادامه می‌دهد که نتایج ملموس‌تری را در این زمینه داشته باشیم.

رشید مردوف ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم یک گروه هماهنگ کننده را ایجاد کنیم و دیپلما‌ت‌های ارشد کشورهای شرکت کننده عضو آن باشند و بتوانیم کارها را به جلو ببریم. ما به عنوان کشورهای همسایه افغانستان وظیفه مهمی را به دوش می‌کشیم و تلاش‌هایی داشتیم، ولی باید هماهنگی داشته باشیم که ثبات و امنیت را به این کشور برگردانیم و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وزیر خارجه ترکمنستان با بیان این‌که برای ایجاد ثبات باید روی این سه مسئله تمرکز داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید از لحاظ سیاسی حمایت کنیم که دولت جدید افغانستان به دیالوگ بپردازد و آشتی در سراسر افغانستان برقرار شود تا ساختار سیاسی فراگیری در این کشور داشته باشیم که نمایندگی همه سطوح و گروه‌های مذهبی و قومیتی را برعهده داشته باشد.

وی ادامه داد: ما باید تشویق کنیم که مقامات جدید افغانستان به ندای جامعه بین‌المللی بیشتر گوش بدهند و می‌توانیم اسنادی را در زمینه همکاری بین شش کشور همسایه داشته باشیم. ترکمنستان آماده است پیش نویس آن را تهیه کند. دوم اینکه باید تبادلات اقتصادی خود را با افغانستان افزایش دهیم تا این کشور را تشویق کنیم که پروژه‌های خود را در زمینه انرژی و ترانزیت و … انجام دهد.

این دیپلمات ارشد ترکمنستانی با بیان این‌که همه باید برای کمک به افغانستان تلاش کنیم، اظهار داشت: ما در حوزه‌های سلامت و آموزش و پرورش تجربیاتی داریم و می‌توانیم در اختیار افغانستان قرار دهیم. کشورهای همسایه افغانستان باید صدای مشترکی را داشته باشند و در سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها هماهنگ باشیم و نقش مثبت این سازمان‌ها را خواستار شویم.

مردوف همچنین اعلام کرد که ترکمنستان از برگزاری کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان استقبال می‌کند و افزود: این ابتکار مهم را برای کمک به مردم افغانستان انجام دهیم تا صلح و ثبات در این کشور محقق شود.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر خارجه ترکمنستان همچنین در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه طالبان، قطر و اندونزی نیز طی اظهاراتی عنوان کرد: باید حمایت بیشتری از افغانستان کنیم و نقش بیشتری را ایفا کرده و به توسعه زیرساخت‌های این کشور کمک کنیم. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا