سلامت

تحریم‌های غیرانسانی تاثیر مخربی بر نظام سلامت داشته است

تحریم‌های غیرانسانی تاثیر مخربی بر نظام سلامت داشته است

به گزارش روز چهارشنبه یولن از وبدا، بهرام عین اللهی در شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره، افزود: متوقف و مسدود کردن تراکنش‌های مالی بین بانک‌های ایرانی و بین المللی در عمل، باعث تاخیر غیرضروری و خطرناک در تهیه داروها، واکسن‌ها، تجهیزات، مواد لازم برای رویه‌های تشخیصی و درمانی همچنین تولیدکنندگان داخلی واکسن شده است.

وی اظهار داشت:  تحریم‌های قهری، یکجانبه و غیرانسانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاثیر مخربی بر برخی ارکان تاب‌آوری نظام سلامت در کشور ما داشته به ویژه دسترسی به نیازهای ضروری برای کنترل و مهار بیماری ‌های همه‌گیر را محدود کرده که در تضاد با روحیه همبستگی و همکاری بین همه کشورها بوده و همچنان خلاف اصل «تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس در امان نیست» است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ ماه از شیوع بیماری همه گیر کووید۱۹ در جهان می‌گذرد. این بیماری همه‌گیر ثابت کرد «هیچ کس در امان نیست مگر اینکه همه در امان باشند» و این موضوع مستلزم همبستگی و همکاری بین همه کشورهای عضو از کشورهای پردرآمد گرفته تا کم درآمد و سازمان‌های بین المللی است.

وی با بیان اینکه کووید۱۹ نشان داد نظام‌های بهداشتی دارای تاب آوری مناسب نیستند، افزود: حل این معضل نیازمند برنامه‌ریزی و آمادگی توسط همه دولت‌ها و کل جامعه برای مقابله با فوریت‌های بزرگ بهداشتی بر اساس برنامه جامع سیزدهم اقدامات سازمان جهانی بهداشت است.

عین اللهی با اشاره به هفت موج بیماری کووید۱۹ در کشور، یادآور شد: به دلیل میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های تولید داخل همچنین وارداتی، موج‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: همه‌گیری و چالش‌های متعاقب آن همچنان نه تنها سلامت، بلکه صلح و امنیت را هم تهدید می‌کند. سلامت و ثبات رابطه عمیقی با هم دارند. ابتکار جهانی سلامت برای صلح، اعتماد را در سطح جامعه و هم چنین بین مردم ارتقا می‌دهد. این واقعیت این امر را تاکید می‌کند که تقویت پوشش همگانی سلامت، بازسازی و بهبود نظام‌های مراقبت بهداشتی فراگیر و انعطاف پذیر چقدر مهم است.

به گفته عین اللهی برای دستیابی به تاب آوری نظام‌های سلامت در برابر همه‌گیری‌ها و فوریت‌های بهداشتی، باید مسائل مختلف و مهمی از جمله تنظیم سیاست‌ها، قوانین ملی مناسب، تقویت نظام‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت، تامین منابع پایدار، تقویت ظرفیت نیروی کار سلامت، داروها، واکسن ها و محصولات بیولوژیکی مقرون به صرفه، اطلاع رسانی در زمینه مخاطرات و مشارکت جامعه و گسترش سیستم های موثرتر اطلاعات و زیرساخت‌های سلامت، مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته، میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده و کمک‌های خود را به طور ویژه به این پناهندگان ارائه کرده است به گونه‌ای که پناهندگان مقیم ایران با وجود منابع مالی ناکافی و عدم کمک‌های بین‌المللی، به طور مساوی با سایر شهروندان از سلامت و سایر امکانات برخوردارند. تزریق بیش از ۳/۴ میلیون دُز واکسن کووید۱۹ به پناهندگان افغان از جمله اقدامات بشردوستانه کشور ما است.

وزیر بهداشت به برگزاری اجلاس گروه پنج در ایران اشاره کرد و گفت: همکاری گروه پنج که یک همکاری زیر منطقه‌ای متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی است، مکانیسمی مناسب در مسیر اجرای برنامه‌های مشترک برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی فلج اطفال برای برداشتن گام‌های آخر برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه، کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر تب‌های خونریزی دهنده است.

وی با بیان اینکه کشورهای گروه پنج دارای جابجایی جمعیت، مسائل آوارگان و منازعات است، تصریح کرد: مسئولیت همه این است که از چنین برنامه‌های همکاری که تلاش دارد از گسترش بیشتر ویروس‌ها و بیماری‌های واگیر در منطقه جلوگیری کند، حمایت کنیم بنابراین به تقویت گروه پنج و سایر گروه‌های همکاری از طریق برگزاری جلسات منظم فنی توصیه موکد دارم.

عین اللهی خاطرنشان کرد: از این فرصت استفاده کرده و با دولت و مردم پاکستان در مورد باران‌های سیل آسای موسمی اخیر در ماه اکتبر که صدها نفر را در پاکستان مجروح و بی خانمان کرد، ابراز همدردی صمیمانه می‌کنم؛ جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد و موظف است که به ارتقای سلامت در سطح جهان و منطقه کمک کند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا