بین الملل

تداوم ادعاهای باکو و ایروان درباره تیراندازی به مواضع مرزی

تداوم ادعاهای باکو و ایروان درباره تیراندازی به مواضع مرزی

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، دولت‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان شبانگاه شنبه به وقت تهران بار دیگر مدعی تیراندازی به سمت مواضع مرزی همدیگر شدند.

به گزارش خبرگزاری «ترند» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده که یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های سبک مواضع ارتش این کشور در منطقه «کلباجار» را جمعه شب هدف قرار دادند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از پاسخ به تیراندازی نیروهای ارمنستان خبر داد

این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان بلافاصله بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت دفاع ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بیانیه وزارت دفاع آذربایجان مبنی بر اینکه نیروهای مسلح ارمنستان شامگاه جمعه به مواضع نظامی آذربایجان در جهت شرقی مرز شلیک کردند، «نادرست» است.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: «وضعیت در مرز ارمنستان و آذربایجان نسبتاً باثبات بوده و تحت کنترل کامل نیروهای مسلح ارمنستان است.»

منابع مستقل ادعای وزارت‌های دفاع این دو کشور را تایید نکرده‌اند.

این در حالی است که رئیس جمهور جمهوری آذربایجان چهارشنبه گذشته حین دیدار با رئیس جمهور لیتوانی در شهر «باکو» بار دیگر به آمادگی برای توافق صلح با ارمنستان و خاتمه خصومت‌ها تاکید کرد.

 «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با «گیتاناس ناوسدا» رئیس جمهور لیتوانی در باکو، گفت: « امروز در مورد وضعیت منطقه و عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان گفتگو کرده‌ایم.  موضع ما کاملاً شفاف است. ما می‌خواهیم با ارمنستان توافق نامه صلح امضا کنیم. ما می‌خواهیم روابط را عادی کنیم و خصومت را کنار بگذاریبم.»

بر اساس این گزارش، جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین  همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

 در تازه‌ترین تحول در این زمینه، رئیس جمهور ایالات متحده در نامه‌ای به «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، گفت که آمریکا آماده کمک به تشدید تعامل دیپلماتیک بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

 یک دیپلمات وزارت خارجه روسیه نیز پیشتر از تلاش برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان خبر داد. «آلکسی زایتسف» از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه روسیه  گفت: «روسیه متعهد به عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان است.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا