بین الملل

تعلیق توافق روسیه و ژاپن در حوزه ماهیگیری در جزایر کوریل

تعلیق توافق روسیه و ژاپن در حوزه ماهیگیری در جزایر کوریل

به گزارش گروه بین‌ الملل یولن، وزارت امور خارجه روسیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که توافق با ژاپن را که به ماهیگیران ژاپنی اجازه می‌داد نزدیک جزایر مورد مناقشه «کوریل جنوبی» ماهیگیری کنند، به حالت تعلیق در می‌آورد.

 به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره»  روسیه، توکیو را متهم کرده که پرداخت‌های لازم را طبق این قرارداد انجام نداده است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: «در شرایط  کنونی، ما مجبور هستیم اجرای توافقنامه ۱۹۹۸ را تا زمانی که طرف ژاپنی به تمام تعهدات مالی خود عمل کند، به حالت تعلیق درآوریم».

رشته جزایر آتشفشانی که توسط روسیه کوریل و توسط ژاپن «سرزمین‌های شمالی» نامیده می‌شود،  کانون خصومت چند دهه‌ای بین دو کشور است که مانع از امضای پیمان صلح رسمی جنگ جهانی دوم شده است.

مسکو این مجمع الجزایر راهبردی که دریای «اوخوتسک» و اقیانوس آرام را از هم جدا می‌کند  متعلق به خود می‌داند در حالی که توکیو مدعی است که این چهار جزیره متعلق به ژاپن است و در روزهای پایانی جنگ توسط ارتش شوروی سابق  تصرف شد.

 به گزارش الجزیره، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر جدید ژاپن چندی قبل گفت که حاکمیت ژاپن به چهار جزیره مورد اختلاف با روسیه تسری می‌یابد. به دنبال این سخنان نخست وزیر ژاپن، کرملین این ادعا را محکوم کرد.

هر چند طی سالیان گذشته تلاش‌هایی برای حل این مناقشه و امضای پیمان صلح انجام شد، اما موضوع مالکیت بر این جزایر موجب به وجود آمدن تنش‌هایی در روابط سیاسی روسیه و ژاپن شده و این اختلافات همچنان حل نشده است.

طبق برخی گزارش‌‌ها، در حال حاضر حدود ۱۴ هزار روس در این جزایر زندگی می‌کنند که عمدتاً به ماهیگیری اشتغال دارند.

ژاپن به شدت در زمینه تحرکات نظامی روسیه در این جزایر راهبردی حساس است. روسیه اکتبر (آبان) گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار قصد استقرار یک سامانه موشکی در این جزیره مورد مناقشه با ژاپن را دارد، اما این اقدام بخشی از یک تمرین نظامی و نه با اهداف زرمی است.

وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد که برنامه‌هایی برای ساخت ۵۱ قطعه زیرساخت نظامی در جزایر کوریل دارد.

نخست‌ وزیر جدید ژاپن چندی قبل در جلسه پارلمان این کشور بار دیگر بر مالکیت این کشور بر جزایر مورد مناقشه با روسیه تاکید کرد. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جدید ژاپن در نشست  پارلمان این کشور اعلام کرد، دولت جدید این کشور خواهان امضا پیمان صلح با روسیه است.

فومیو کیشیدا در پارلمان ژاپن اعلام کرد که حاکمیت این کشور شامل جزایر مورد مناقشه «سرزمین‌های شمالی» هم می‌شود.

وی در حالی این سخنان را بیان کرد که دولت ژاپن در ماجرای حمله روسیه به اوکراین، با حمایت از اوکراین و همگام با آمریکا  بوده است. وزارت خارجه ژاپن  چندی قبل اعلام کرد که توکیو به زودی بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه  اعمال خواهد کرد.

توکیو اعلام کرد که به خاطر جنگ اوکراین دو بانک روسی، یک بانک بلاروسی را درفهرست  تحریمهای خود قرار داده و صادرات کالاهای بیشتری به روسیه را ممنوع خواهد کرد.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا