بین الملل

استقبال ایران از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن

استقبال ایران از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۳ فروردین ماه از ابتکار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای توقف عملیات نظامی برای مدت دو ماه و اجازه ورود کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت و همچنین بازگشایی نسبی فرودگاه صنعاء استقبال کرد.

گفتنی است نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن شامگاه جمعه از توافق صنعاء با دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز بر سر توقف همه عملیات‌های نظامی و کاهش محاصره علیه یمن خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد این اقدام بتواند مقدمه ای برای رفع کامل محاصره و برقراری دائم آتش بس در راستای یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن باشد.

خطیب زاده دیدگاه ایران در حمایت از راه حل سیاسی و انسانی در یمن را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدواریم‌ در آستانه ماه مبارک رمضان با اولویت دادن به مسائل انسانی و با استمرار آتش بس شاهد بهبود شرایط انسانی و مبادله کامل اسرا و زندانیان بین طرفهای درگیر در این کشور باشیم و این اقدام بتواند زمینه ای برای شروع ابتکار سیاسی به منظور حل بحران باشد.

به گزارش فارس، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن شامگاه جمعه گفت: دو طرف (صنعاء و دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز) درباره توقف همه عملیات نظامی هوایی، زمینی، دریایی در داخل یمن و عملیات‌های برون مرزی توافق کردند.

وی افزود: دو طرف درباره ورود کشتی‌های سوخت به بنادر الحدیده و پروازهای تجاری به و از فرودگاه صنعاء به مقاصدی معین در منطقه توافق کردند. با موافقت دو طرف امکان تمدید مهلت دو ماه آتش بس وجود دارد.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن هم ضمن استقبال از اعلام آتش بس انسانی دو ماهه توسط فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: این آتش بس شامل توقف عملیات نظامی، گشودن فرودگاه بین المللی صنعاء برای برخی پروازها و گشودن بندر الحدیده به روی کشتی‌های حامل نفت است.

وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن هم ساعاتی پیش از دستور دولت عبد ربه منصو ر هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن برای اتخاذ ترتیباتی در خصوص کاهش محاصره علیه یمن خبر داده بود.

کاخ سفید هم اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از اعلام آتش بس دو ماهه در یمن استقبال کرد و خواستار پایبندی به آتش بس شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا