فرهنگ و هنر

این کتاب به ما می‌گوید معصومان با دروغگویی چطور روبه‌رو می‌شده‌اند

این کتاب به ما می‌گوید معصومان با دروغگویی چطور روبه‌رو می‌شده‌اند

به گزارش یولن،کتاب «راستگویی در سیره معصومان(ع) و مواجهه آنان با پدیده دروغ» به قلم مصطفی صادقی کاشانی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شد.

راستی و صداقت یکی از فضایل اخلاقی است که فارغ از دین و مذهب و نژاد و سرزمین، جایگاهی والا در جوامع انسانی دارد و فضیلتی والا در نفس آدمی است که نشان از باطن او دارد.

این کتاب با اشاره به روند بیان روایات معصومان(ع) درباره صدق و کذب و بررسی گفتار و رفتار ایشان درباره دروغ‌های مجاز پرداخته است که عبارتند از: حفظ جان انسان بی گناه، ایجاد صلح و آشتی، فریب دشمن در جنگ، گفت‌وگوی محبت‌آمیز زوجین با واژه‌های هرچند غیر حقیقی. با وجود این، روایت‌هایی در سیره عملی خود آن بزرگواران جز مواردی از خُدعه و تاکتیک در جنگ گزارشی در دست نیست.

هدف این تحقیق، دستیابی به دیدگاهی صحیح از سیره معصومان درباره مستثنیات کذب و تلاش برای نشان دادن یکپارچگی گفتار و رفتار آنان است.

ضرورت آن مقابله با رواج روزافزون دروغ در جامعه اسلامی به شیوه علمی است و نیاز جامعه به صداقت و ضرورت بهره‌گیری از رفتار معصومان(ع) به عنوان الگوهای جامعه شیعه، دیگر جهت ضرورت پرداختن به این مسئله است.

در این اثر فارغ از تعریف‌های‌تخصصی، دروغ را به معنای گفتار و رفتاری که مطابق باطل نیست و سریع در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم.

این کتاب به ما می‌گوید معصومان با دروغگویی چطور روبه‌رو می‌شده‌اند

ساختار اثر

این اثر در دو بخش و شش فصل تألیف شده که بخش اول تحت عنوان «سیر تاریخی روایات صدق و کذب» در چهار فصل روند تاریخی صدور روایات به تفکیک معصوم، آمار صدور روایات به تفکیک عنوان صدق و کذب، روند تاریخی اهتمام راویان و محدثان، و زمینه‌های صدور تدوین شده است.

نویسنده در بخش دوم این اثر به مبحث «مواجهه معصومان و دروغ های روا» در دو فصل پرداخته است. در فصل اول به سخن معصومان و در فصل دوم به بررسی سیره عملی معصومان در زمینه های آشتی، دروغ به همسر، خدعه در جنگ، حفظ جان و مال، توریه و مباهته می‌پردازد.

برشی از اثر

«چنین به نظر رسید که رسول خدا(ص) و اهل بیت او از میان دروغ‌های روا که به استناد دسته روایات آنها را اجازه داده‌اند و در عمل جز دو مورد جنگ و حفظ جانِ افراد از آن بهره نبرده‌اند. اگر گزارش‌های تولیدی نیز پذیرفته شود، به عنوان راهی برای فرار از دروغ در سیره معصومین(ع) در خور توجه است.

اکنون پرسش این است که چه شرایطی چنین مجوزی را ایجاد کرده و افراد ناچار شدند مطلبی را خلاف واقع اعتقاد خود بگویند؟ یکی از این شرایط، میدان نبرد نظامی است که تنها چهار معصوم درگیر آن بوده‌اند: پیامبر(ص) امیر مومنان(ع) و حسنین(ع).

با این حال موضوع خدعه در جنگ به طور مستقل بررسی شد و جز در سیره نبوی و علوی دیده نمی‌شود. دلیلی وجود ندارد که این تاکتیک جنگی شامل مبارزه‌های فرهنگی و جنگ سرد امامان با حاکمان وقت نیز بشود».

کتاب «راستگویی در سیره معصومان(ع) و مواجهه آنان با پدیده دروغ» در ۲۲۳ صفحه به چاپ رسید و علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا