بین الملل

تماس تلفنی متقی با امیرعبداللهیان/ تعهد نسبت به تامین امنیت اماکن دیپلماتیک ایران

تماس تلفنی متقی با امیرعبداللهیان/ تعهد نسبت به تامین امنیت اماکن دیپلماتیک ایران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی یولن، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان امشب (دوشنبه) ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ با حسین امیرعبداللهیان‌ تلفنی گفت‌وگو کرد. 

این نخستین تماس تلفنی متقی پس از تعرض اخیر به سفارتخانه ایران در کابل و همچنین سرکنسولگری جمهوری اسلامی در هرات است.

امیرخان متقی در این گفت‌وگو درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک به رایزنی پرداخت.

سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.

گفتنی است دوشنبه ۲۲ فروردین ماه جمعی در مقابل سفارتخانه ایران در کابل و همچنین سرکنسولگری جمهوری اسلامی در هرات تجمع کرده و اقدام به سنگ پرانی به این ساختمان‌ها کردند که بلافاصله با واکنش سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روبرو شد و یک روز بعد (سه شنبه ۲۳ فروردین) هم کاردار سفارت افغانستان در تهران را به وزارت امور خارجه کشاند و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.وزیر امور خارجه نیز روز سه‌شنبه ضمن تماس تلفنی با سفیر ایران در کابل و سرکنسول کشورمان در هرات گفت: حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک ایران بر عهده هیأت حاکمه افغانستان است و باید نسبت به تعرض به نمایندگی‌های ایران توضیح دهند. (اینجا بخوانید)

* نگاه مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران به افغانستان 

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی تاکید کرد: چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از ۴۰ سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند هستند.

وی از این‌که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان، باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، ابراز تاسف کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل فروردین ماه در شهر تونشی چین و در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیأت برای همکاری‌ها بین دو کشور، ارسال کمک‌های بشردوستانه و فعال نگهداشتن نمایندگی‌های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است. 

گفتنی است امیرعبداللهیان و امیرخان متقی ۱۱ فروردین ماه در شهر تونشی چین دیدار و گفت‌وگو کردند و وزیر امور خارجه در این دیدار تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و رعایت حقوق زنان در افغانستان را مورد تأکید قرار داد. (اینجا بخوانید) این دومین دیدار امیرعبداللهیان و متقی بود. آنها پیش از این نیز در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد پاکستان هم دیداری کوتاه داشتند.

* آمادگی ایران برای همکاری با افغانستان به منظور توسعه کشت جایگزین به جای خشخاش

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی امشب امیرخان متقی افزود: بدیهی است در مقابل، از هیأت حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، کنترل مرزها و عدم اجازه به عابران غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قراردادهای لازم الاجرای فیما‌بین از جمله در حوزه حق آبه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین ضمن استقبال از دستور هیأت حاکمه موقت افغانستان مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در این کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با افغانستان به منظور توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل تولید و قاچاق مواد مخدر برطرف شود.

* استقبال از اعزام هیأت تخصصی ایران درباره حق آبه به افغانستان

سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان هم در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تأکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

متقی موضوع حق آبه ایران را مورد توجه قرار داد و‌ از اعزام هیأت تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد. وی همچنین بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تأکید کرد.

گفتنی حسین امیرعبداللهیان همچنین روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه در نشست مشترک خبری با فؤاد حسین همتای عراقی اظهار داشت: ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. اتفاق ناگواری دو روز پیش در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات رخ داد، دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرکنسولگری کشورمان مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند. امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با اهدای گل به کارکنان ما تلاش کردند که نشان دهند دشمنان مشترک دو ملت ایران و افغانستان قادر نخواهند بود که با توطئه افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند. همچنان شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم امروز (دوشنبه) در پاسخ به پرسش خبرنگار یولن (+) در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر بیان کرد: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی و تعرض صورت گرفته، متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر ایران در کابل و سرکنسو‌ل‌ ما در هرات داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی بلافاصله از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. البته فعالیت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها انجام می‌شد و باز بودند، ولی موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه و سرکنسولگری‌ها به خاطر امکان آسیب دیدن آنها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد، از سر گرفته شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا