بین الملل

حذف «نظربایف» از مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی قزاقستان

حذف «نظربایف» از مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی قزاقستان

به گزارش خبرنگار یولن در دوشنبه، پارلمان قزاقستان امروز از برکناری «نورسلطان نظربایف» از مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی و داخلی این کشور، حمایت کرد.

در اجلاس امروز مجلس اصلاحیه نمایندگان سنا پیش نویس قانون اساسی «اصلاحات و الحاقات به برخی قوانین اساسی قزاقستان» را تصویب کرد که بر اساس آن ضرورت هماهنگی ابتکارات دولتی با نظربایف به موجب قانون منتفی شد.

مجلس سنای قزاقستان همچنین اصلاحاتی را تصویب کرد که بر اساس آن، ریاست مادام العمر «نورسلطان نظربایف»، نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت در شورای امنیت و مجمع مردم این کشور، لغو شد.

اکنون لوایح «اصلاح برخی از قوانین قزاقستان» و «اصلاحات و الحاقات به برخی قوانین اساسی قزاقستان» را باید «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور امضا کند.

این در حالی است که اولین رئیس جمهور قزاقستان حق سخنرانی در برابر پارلمان و دولت را در هنگام بررسی موضوعات مهم حفظ خواهد کرد.

حق نظربایف برای ریاست مادام العمر بر شورای امنیت قزاقستان در سال ۲۰۱۸ میلادی نهایی و تصویب شد. در سال۲۰۱۹ وی از ریاست جمهوری کناره گیری و تاکایف دیپلمات سابق، رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.

با این وجود، نظربایف در بسیاری از زمینه‌ها قدرت را حفظ کرد.

گفتنی است که وی تا قبل از شروع ناآرامی‌های ماه ژانویه در قزاقستان اختیارات خود را به صورت تدریجی ترک کرد. در نوامبر سال ۲۰۲۱ نظربایف از ریاست حزب حاکم «نور آتان» و در آوریل همان سال از ریاست مجمع مردم قزاقستان کناره گیری کرد.

۵ ژانویه ۲۰۲۲ در پس زمینه شروع شورش‌ها در قزاقستان، تاکایف «ریاست شورای امنیت» را بر عهده گرفت. سخنگوی نخستین رئیس جمهور قزاقستان در این مورد گفت که خود شخص نظربایف تصمیم گرفته تا ریاست شورای امنیت را به رئیس جمهور فعلی واگذار کند.

نظربایف ۱۸ ژانویه در پیام ویدیویی اعتراضات در کشورش را تشریح کرد و گفت که هیچ درگیری بین نخبگان قزاق وجود ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که کشور را ترک نکرده و در پایتخت قزاقستان  قرار دارد.

در تاریخ ۲۸ ژانویه تاکایف ریاست حزب حاکم نور آتان که نظربایف از زمان تاسیس در سال ۱۹۹۹ میلادی ریاست آن را بر عهده داشت، بر عهده گرفت.

انتهای پیام/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا