حمل و نقل یک سرمایهگذاری است
حمل و نقل یک سرمایهگذاری است
به گزارش یولن رحمان قرهباش با بیان اینکه خروجی اصلی ما در استان صادرات است، افزود: باید در نظر داشته باشیم حمل و نقل ترانزیت تبدیل به ترانشیپ شده است و این یک زنگ خطر است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ترکمنستان هزینههایی همچون بیمه را بالا برده است، گفت: اکنون لازم است درباره ترانشیپ به کشور ترکمنستان حساسیت به خرج ندهیم بلکه با این کشور مذاکرات دیپلماتیک انجام دهیم که هزینهها را تعدیل کنیم.
قرهباش ادامه داد: باید برای مشکلات و ارائه راهحل برای رونق حمل و نقل تعامل بینالمللی و همفکری گسترده انجام شود.
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه صادرات در شرایط فعلی تحریم و مشکلات اقتصادی کشور یکی از مهمترین مسائل است، گفت: اکنون بستن ترانشیپ راهکار مناسبی نیست و باید راه حلی ارائه شود که حمل و نقل آسیب نبیند.
سعید صفوی افزود: ترانشیپ در مرز کشورهای دیگر نیز انجام میشود و در مورد عوارض ناعادلانه که از سوی فعالان حمل ونقل و صادرات مطرح شده است، مشکلات را به کشور همسایه اطلاعرسانی کردهایم و پیگیریها برای رفع آن در حال انجام است.
در حال حاضر با ترانشیپ موافق هستم
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در ادامه با بیان اینکه حوزه حمل و نقل در بخش بینالمللی و در بخش داخلی مورد بیتوجهی قرار گرفته است، گفت:
افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند در واقع خودشان سرمایهگذار نیز هستند. دولت نیز معین کرده است؛ افرادی که میخواهند در حوزه جابجایی کالا فعالیت کنند حتما باید شرکت حمل و نقل تاسیس کنند.
قوچاقی با بیان اینکه کار در حوزه بینالملل بسیار سختتر از حوزه داخلی است، توضیح داد: با توجه به شرایط استان و همسایگی با کشور ترکمستان شرکتهای فعالمان در حوزه بینالملل حداقل با ۱۶ کشور مراودات دارند.
وی افزود: در سال جاری نشست انجمنهای بینالمللی در کشور برگزار شد و مشکلات مربوط به ترانشیپ که پس از دوران کویید به وجود آمد، مطرح شدند، همچنین در نشست اخیر ریاست جمهور در کشور ترکمنستان هم در حوزه حمل ونقل بینالمللی مسائل بیان شدند.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بیان کرد: در حال حاضر با ترانشیپ موافق هستم اما در نهایت باید طی مراحلی برچیده شود و البته قطعا اولویت استفاده از ناوگانهای استان با رانندگان بومی است اما متاسفانه کشور ترکمنستان بیشتر از ناوگانهای استان استفاده میکند.
لجستیک و بازرگانی هر دو سرمایهگذاری هستند
یک تاجر و بازرگان در حوزه سیآیاس نیز در این نشست اظهار کرد: اکنون کشورمان و منطقه در شرایطی فراتر از تحریم و در واقع در شرایط جنگی قرار دارد و نیاز است با توجه به شرایط واقعبینانهتر مسائل را مطرح و بررسی کنیم.
متین کلوی افزود: لجستیک و بازرگانی هر دو سرمایهگذاری هستند ولی گاهی مشاهده شده است که توانایی بازرگانان زیر سوال برده شده است.
وی خاطرنشان کرد: لازم است برخی شرکتهای لجستیکی که صادرات محور هستند در نشستهای مشترک به ارائه پیشنهاد و راه حل بپردازند.
ناترازی عوارض دریافتی عادلانه نیست
در ادامه بازرگانی باسابقه به بیان مسائل و مشکلات پرداخت و گفت: زیربنای اقتصاد هر کشور را حمل و نقل آن کشور تشکیل میدهد که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. ما در کشور حضور داریم و متوجه شرایط تحریم و جنگی هستیم.
آخوندنژاد افزود: اگر بخواهیم یک کامیون در ایران تهیه کنیم معادل آن میتوانیم ۵ کامیون در ترکمنستان تهیه کنیم و این یک معضل است.
وی ناترازی عوارض دریافتی را نیز مشکلی بزرگ عنوان کرد و توضیح داد: در واقع ناترازی عوارض دریافتی بین دو کشور ایران و ترکمنستان اصلا عادلانه نیست، ما ۱۶۰ دلار میگیریم و آنها از ما ۴۳۰ دلار میگیرند. البته گاهی علاوه بر این مبلغ زیرمیزی نیز دریافت میکنند.
وی مورد دیگری که موجب افزایش ترانشیپ میشود را جذابیت حمل برای راننده خارجی دانست و افزود: طبق این شرایط حمل کالای ایرانی به همراه کالای اصلی درآمدزایی خوبی را برای راننده پدید آورده است و در نتیجه رانندگان خارجی با کرایه کم نیز از حمل استقبال میکنند.
آخوندنژاد خاطرنشان کرد: پیشنهادی را در استانداری مطرح کردیم که یکسانسازی عوارض صورت بگیرد تا ناترازی از بین رفته و حمل یکسره تقویت شود، در غیر اینصورت روند حمل یکسره رو به نابودی میرود.
وی ادامه داد: برای یک ایرانی بسیار سخت است که کالایی که باید یک ایرانی حمل کند توسط یک ناوگان خارجی حمل شودو در این بخش نیز لازم است اقدامی اساسی صورت بگیرد.
با بسته شدن ترانشیپ صادرات کاهش مییابد
مدیر کل گمرکات استان نیز ترانشیپ را موضوع مهم برای استان و کشور برشمرد و تاکید کرد: اگر ترانشیپ بسته شود؛ با توجه به رقابت بین تجار در استان، صادرات نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در سایر مرزها رونق پیدا میکند.
شهریار شهریاری افزود: گاهی با انجام برخی امور در حوزه حمل و نقل و صادرات، موجب تقویت کشورهای همسایه و تضعیف صادرات در کشور خودمان هستیم.
وی ادامه داد: ترانشیپ رویه گمرکی نیست اما ترانزیت هست، در مرزهای مختلف باید سیاستهای متفاوت در نظر گرفته شود و جلسات تخصصی نیز بین شرکتهای صادرکننده برای بررسی پیشنهادها و راهکارها برگزار شود.
حمل و نقل به نوعی شاهرگ صادرات است
در پایان نماینده تولیدکنندگان به ایراد سخن پرداخت و گفت: شاهد هستیم در استان بین حمل و نقل و صادرات تعارض منافع وجود دارد.
امیرحسین ساداتی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل داخلی نیز در کشور ما بسیار بالا است، افزود: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما جاده ای و در کشورهای دیگر ریلی است؛ همچنین هزینه حمل و نقل و صادرات کشورمان در عرصه بینالملل نیز در حوزه حمل و نقل بالا است و با این شرایط صادرات قطعا آسیب میبیند.
وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل به نوعی شاهرگ صادرات است و اگر کارگروه تخصصی ایجاد شود و پیشنهاد حل مسئله در کمیسیون فعالان اقتصادی استان ارائه شود، میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.
مجله خبری یولن