سلامت

خوزستان از نظر شیوع دیابت در کشور رتبه دوم را دارد

خوزستان از نظر شیوع دیابت در کشور رتبه دوم را دارد

دکتر پژمان بختیاری نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار یولن بیان کرد: به صورت میانگین حدود ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور مبتلا به دیابت هستند که این نشان می دهد شیوع دیابت در خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است.

۱۹درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال خوزستان مبتلا به دیابت هستند

وی گفت: حدود ۱۹ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در خوزستان مبتلا به بیماری دیابت هستند.

وی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی و محیطی زمینه ساز بیماری دیابت هستند بیان کرد: دیابت می تواند زمینه ساز خطر بسیاری از بیماری ها و یا برعکس بیماری ها موثر در بروز دیابت باشند و از آنجا که آمار کم تحرکی و چاقی در خوزستان بالا است، از جمله عوامل موثر در بروز دیابت به شمار می روند.

بختیاری نیا ادامه داد: عوامل موثر متعدد و یا مولتی فاکتوریال در بروز دیابت و سایر بیماری های غیر واگیر نقش دارد و بسیج جمعی هر یک از ارگان ها را می طلبد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند بنابراین توصیه می شود افراد با رسیدن به سن ۳۰ یا حداکثر ۴۰ سالگی عملیات غربالگری شامل انجام یک تست قند خون ساده را انجام دهند و در صورت مشکوک بودن فرد آزمایش های تکمیلی صورت گیرد.

وی در خصوص اقدامات موثر در مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد:تمام افراد ۴۰ سال به بالا به ویژه افراد با خطر بالا که سابقه دیابت خانوادگی ، سکته قلبی و مغزی، مصرف دخانیات و الکل دارند در روستاها و شهرها به خانه های بهداشتی و یا پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند در صورتی که درصد خطر بالا داشته باشند آموزش سبک زندگی و مشاوره لازم ارایه شده و در صورت ابتلا به دیابت زیر مراقبت قرار می گیرند.

بختیاری نیا اضافه کرد: فرد در صورت ابتلا به دیابت باید زیرنظر پزشک قرار گیرد؛ داروهای خوراکی و تزریقی را به موقع استفاده کند، و آزمایشات دوره ای و معاینات ادواری را انجام دهد تا در صورت بروز عوارضی مانند آسیب در چشم، کلیه و یا اعصاب به موقع اقدام به درمان کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افراد برای پیشگیری باید به تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت جسمانی کافی توجه کرده و و عادات ناپسند مانند مصرف الکل و دخانیات را ترک کنند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا