بین الملل

ریاض مدعی شد: هیچ اختلافی با واشنگتن نداریم

ریاض مدعی شد: هیچ اختلافی با واشنگتن نداریم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن روز پنج شنبه (دیروز) در پاسخ به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مدعی شد که هیچ اختلافی میان دولت‌های سعودی و آمریکا وجود ندارد.

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، در بیانیه کوتاه سفارت عربستان سعودی در واشنگتن ادعا شده است که مقامات دو کشور در سطوح عالی روزانه با یکدیگر در ارتباط هستند و در خصوص مسائل مشترک از جمله امنیت و سرمایه‌گذاری و انرژی هماهنگی مشترکی وجود دارد.

در ادامه این بیانیه که به نوعی به اختلافات میان ریاض و واشنگتن اذعان دارد، آمده است: «در ۷۷ سال گذشته که از روابط عربستان سعودی و آمریکا می‌گذرد، اختلافات و دیدگاههای مختلفی در مسائل گوگانون وجود داشته، اما این مسأله مانع آن نشده است که دو کشور راهی برای همکاری در راستای منافع مشترک نیابند.»

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه در مقاله‌ای به اختلافات میان دو کشور به خصوص پس از شعله‌ور شدن جنگ در اوکراین در اواخر ماه فوریه پرداخته بود. طبق گزارش این روزنامه عمده اختلافات حور محور افزایش تولید نفت می‌چرخد.

به نوشته این روزنامه، «محمد بن سلمان» در خلال سفر «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض در سپتامبر ۲۰۲۱ به او گفته بود که دیگر نمی‌خواهد در مورد افزایش تولید نفت گفت‌‌و‌گو کند.

یک مقام ارشد آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته است که کاخ سفید درخواست‌های خود از سعودی‌ها برای افزایش عرضه نفت خام به بازار را متوقف کرده و به جای آن از سعودی‌ها فقط خواسته تا کاری انجام ندهند که به ضرر تلاش‌های غرب در اوکراین باشد.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بایدن با مخالفت شدیدی از سوی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات برای نزدیک شدن به عربستان سعودی مواجه است به خصوص پس از آنکه ولی عهد سعودی تمایل اندکی از خود برای عقب نشینی از همپیمانی سودمند با مسکو برای سیطره بر سطح تولید نفت پیدا کرده است.

همزمان به نوشته رسانه‌های آمریکایی، سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ۲۰ قانونگذار دموکرات دیگر قصد دارند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را برای اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه عربستان سعودی در خصوص لزوم همکاری با آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین و نقض حقوق بشر توسط ریاض، تحت فشار قرار دهند.

ادعای سفارت ریاض مبنی بر اینکه اختلافاتی میان مقامات سعودی و آمریکایی وجود ندارد، در حالی است که «مایکل هرتزوگ» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا در تاریخ ۲۵ فروردین ماه در یک نشست خبری، بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی را برای منطقه بسیار مهم خواند و گفت که رژیم تل آویو امیدوار است آمریکا روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد.

هرتزوگ گفت: «عربستان سعودی بازیگر بسیار مهمی در بخش (منطقه) ما از جهان و در جهان اسلام به طور کلی است. از نظر استراتژیک، در حالی که همه مشکلات را نادیده نمی‌گیرم، فکر می‌کنم که برای منطقه ما بسیار مهم است که روابط بهبود یابد.»

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا