کرمان

حرکت شرکت مس ایران در اتوبان دانش‌بنیان/ تولید مس کاتد به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد

حرکت شرکت مس ایران در اتوبان دانش‌بنیان/ تولید مس کاتد به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد

به گزارش یولن از رفسنجان، علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران امروز در سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان صنعت مس و دانشگاه در مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: اولین گام در شرکت ملی صنایع مس ایران توسعه است و منابع و ذخایر خوبی برای توسعه داریم.

وی عنوان کرد: تولید مس کاتد از ۲۸۵ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن در برنامه شرکت مس بوده و برای اینکه به این میزان مس کاتد برسیم باید ۶۰۰ هزار تن ظرفیت کنسانتره را بالا ببریم که در این راستا اولین کارخانه در سرچشمه رفسنجان کلید خورده و ظرف ۳۶ ماه آینده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: سرچشمه رفسنجان برای توسعه همه زیرساخت‌ها ازجمله آب، برق، ماده معدنی و سرمایه و از همه مهم‌تر نیروی متخصص، متعهد و پای کار را دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای خاتون‌آباد افزایش ظرفیت ۱۲۰ هزار تنی به ۲۰۰ هزار تن را در برنامه داریم و سه معدن درالو، دره‌زار و فلوتاسیون مس امسال افتتاح خواهد شد.

رستمی با بیان اینکه خروجی توسعه منجر به رشد ۲۵ درصدی تراز بازرگانی ایران خواهد شد، عنوان کرد: همچنین بیش از ۱۲ هزار میلیارد رشد صادرات کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مس خاطرنشان کرد: امروز را آغاز هوشمندسازی صنعت مس نام‌گذاری کردیم و هوشمندسازی را با برنامه مشخص پیش می‌بریم هد‌ف‌مان این است که عضو گروه فانوس دریایی جهان شویم.

وی با بیان اینکه صرفا با توسعه سرمایه‌گذاری به توسعه نخواهیم رسید، گفت: با هوشمندسازی اتلاف پایین و بهره‌وری رشد می‌یابد و شرکت مس برای حرکت در اتوبان دانش‌بنیان و ارتباط با دانشگاه‌ها گام‌ها را محکم‌تر و قوی‌تر برداشته است.

باید در حوزه معدن از روش‌های دانش‌بنیان استفاده شود

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان امروز در سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس و دانشگاه اظهار کرد: ظرفیت‌های قابل توجهی در استان کرمان ازجمله مس سرچشمه هست اما استان در شاخص‌های توسعه پایدار در کشور رتبه خوبی ندارد.

وی بیان کرد: با این میزان استخراج و تکیه‌ای که به منابع معدنی و آب کشاورزی هم از دسترس خارج می‌شود سرنوشت استان چه می‌شود. آیا ریل‌گذاری کردیم که اگر روزی این منابع تمام شود وضعیت نسل آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان کرمان بهشت معادن کشور است ک ۸۰ درصد ذخایر معدنی مس و آهن است، تصریح کرد: از طرفی توسعه نامتوازن داریم تمرکز اصلی معادن در دو، سه شهرستان متمرکز شده و علی‌رغم ذخایر قابل توجهی که هست، در حوزه اکتشاف برای جنوب استان کاری انجام نشده است.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر در حوزه معدن از روش‌های دانش‌بنیان به‌کار گرفته شود اتفاقات خوبی صورت خواهد گرفت و باید هوشمندسازی در این حوزه مدنظر باشد و مهم‌ترین فناوری‌هایی که در حوزه معدن لازم است هوش مصنوعی، رباتیک و‌ … است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: در کشورهایی مانند اندونزی که ذخایر مس کمتر از کشور ماست و انرژی هم گران است، به‌کارگیری روش‌های دانش‌بنیان موجب شده قیمت تمام‌شده از کشور ما پایین‌تر باشد.

طبیب‌زاده با ذکر این مطلب که با افکار و راهکارهای گذشته به نتیجه نمی‌رسیم، متذکر شد: به برگزاری سمپوزیوم نباید بسنده کنیم باید مباحث مطرح شده را جمع‌بندی و نمونه عملی آن برای رفع دغدغه‌های کشور پیاده کنیم.

محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم هم طی سخنانی اظهار داست: کشورمان چالش‌هایی ازجمله بحران آب و مصرف بالای انرژی بهره‌وری دارد از طرفی مزیت‌هایی هم دارد که اگر به‌درستی استفاده شود می‌تواند کشور را متحول کند.

وی تصریح کرد: عدم ارتباط منسجم با مراکز علمی است که نمی‌توانیم این مزیت‌ها را به منصه ظهور برسانیم و دانشگاه‌ها باید به سمت جامعه‌محورشدن پیش بروند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ق/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا