بین الملل

گرجستان: به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه نمی‌پیوندیم

گرجستان: به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه نمی‌پیوندیم

به گزاش سرویس بین‌الملل یولن، «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان روز یکشنبه گفت که این کشور هیچگونه تحریمی علیه روسیه اعمال نخواهد کرد.

آمریکا و کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال کرده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران، ناتو و تلاش این ائتلاف نظامی غربی برای گسترش در شرق اروپا را مهمترین عامل بحران کنونی در اوکراین می‌دانند. اخیراً «جان جوزف مرشایمر» دانشمند علوم سیاسی و روابط بین‌الملل آمریکایی و استاد دانشگاه شیکاگو در تحلیلی در نشریه انگلیسی «اکونومیست» گسترش بی‌پروای ناتو را باعث تحریک روسیه و بحران کنونی اوکراین خواند.

مرشایمر تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان برجسته سیاست خارجی آمریکا نسبت به گسترش ناتو از اواخر دهه ۱۹۹۰ هشدار داده‌اند، روایت من در مورد علل درگیری نباید بحث‌برانگیز باشد. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در زمان نشست بخارست، اذعان داشت که تلاش برای وارد کردن گرجستان و اوکراین به ناتو واقعاً پارا از گلیم خود درازتر کردن بود. در واقع، در آن اجلاس، هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هم نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه مخالف پیشبرد عضویت اوکراین در ناتو بودند، زیرا می‌ترسیدند این امر خشم روسیه را برانگیزد. 

از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که تحولات کنونی اوکراین، پیامد مستقیم اقدامات چند ساله آمریکا است، نقش این کشور را به شدت مخرب خواند و افزود مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

وی در ادامه گفت که روسیه از آمادگی ایالات متحده برای برقراری تماس در خصوص درگیری در اوکراین اطلاعی ندارد. به گفته این مقام ارشد روس، روسیه و آمریکا رویکردهای کاملاً متضادی در قبال اوکراین دارند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا