البرز

۴۰ هزار رشته قنات در معرض خشکی قرار گرفتند

۴۰ هزار رشته قنات در معرض خشکی قرار گرفتند

به گزارش خبرنگار فارس از کرج، مسعود منصور، سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی و آبخیز داری هستیم، اظهار کرد: هر روز این هفته نامگذاری شده است که امروز به نام منابع طبیعی، آبخیز داری و کاهش مخاطرات منابع طبیعی نامگذاری شده است.

وی افزود: تاثیر مخاطرات طبیعی در دراز مدت خود را نشان می دهد؛ امروز شاهد نتایج بحران هایی از جمله خشک شدن درختان، ریزگرد، فرسایش خاک، خشک شدن قنات ها و غیره هستیم.

منصور با بیان اینکه در کشور سالانه با فرسایش ۱۶ تن در هکتار مواجه هستیم، عنوان کرد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب فرسایشی است که به دریاچه سد ها قرار میگیرد. سالانه به اندازه یک سد در کشور فرسایش داریم.

وی با اشاره به خطر کم آبی در کشور، گفت: غریب به ۴۰ هزار رشته قنات داریم که در معرض کم آبی قرار دارند. در این شرایط باید عزم را جزم کرد و برای کاهش این مخاطرات اقداماتی در خصوص آبخیزداری انجام داد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مخاطرات سیل با آبخیزداری کاهش می یابد، گفت: سالانه با پیشگیری از فرایش ۹ تن خاک در هکتار به تدریج می توانیم این معضل را مهار کنیم .

احیای ۱۰ هزار رشته قنات در کشور

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در بهش دیگری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری احیا شدند، اظهار کرد: آبدهی این رشته قنات‌ها تا سه برابر افزایش داشته و منجر به مهاجرت معکوس شده است؛ با این تفاسیر می‌توان با تقویت این قبیل اقدامات به نجات کشور کمک کرد. از طرفی با پر آب شدن قنات ها معیشت، سلامت و کشاورزی نیز احیا می‌شود.

منصور با بیان یکی از راه های نجات کشور با آبخیزداری صورت می‌گیرد افزود: یکی از رویکردهایی که امروز به صورت جدی دنبال می کنیم حفظ، احیا و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی است با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی به پیش ببریم.

وی گفت: در کشور انجمن خیرین آبخیزداری شکل گرفته و از همین رو امسال با این هدفگذاری صورت گرفته با مشارکت دستگاه های اجرایی و مردم ۱۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در کشور انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه بیایانزدایی امسال حدود ۵۰ هزار هکتار را در کشور هدفگذاری کردیم اما خوشبختانه با مشارکت خوب دستگاه های اجرایی و مردم به ۸۵ هزار هکتار رسید.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همچنین امسال یک هزار و ۸۵۰ هکتار زمین توسط معدنکاران کشور احیا و بازسازی صورت گرفته و این مهم با قوت دنبال می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری داری در ادامه با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی از جمله اجرای طرح کاداستر در کشور انجام گرفته ، افزود: یکی از پروژه‌های مهم ما اتمام ۹۵ درصدی کاداستر اراضی ملی در کشور است.

وی گفت: همچنین امروز ۹۷۵ پروژه همزمان در سراسر کشور با بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در کشور به بهره برداری رسید که از این تعداد ۲۶۶ پروژه در حوزه آبخیزداری است.

منصور افزود: همچنین ۱۴۰ پروژه بیابان زدایی، ۱۵۰ پروژه مرتع، ۵۴ طرح در حوزه جنگل و ۴۰ پروژه زارعت چوب امروز در همین قالب افتتاح شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع چوب و کاغذ و سلولزی اشاره کرد و اظهار کرد: اکنون ظرفیت اسمی صنایع ، چوب و کاغذ و سلولزی در کشور ۱۳ میلیون متر مکعب است اما بنا به دلایل و مشکلات حدود ۶ تا هفت میلیون متر مکعب آن در حال بهره برداری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این وجود از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار توسعه زارعت چوب در کشور داشته ایم؛ در واقع هر هکتار زراعت چوب حدود ۳۰۰ تن چوب تولید می کند که در خودکفایی تولید کاغذ یکی از برنامه های ما است.

منصور ادامه داد:همچنین یکی دیگر از برنامه ها که برای نخستین بار اتفاق افتاد حدود ۶ هزار هکتار از این ۶۰ هزار هکتار را با پساب واحدهای غیر متعارف انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار توسعه بیایان زدایی از سال گذشته تا کنون در کشور انجام داده ایم، به بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: امروز در اراضی بالا دست شهرک دارویی برکت استان البرز کاشت گیاهان دارویی با ۲ رویکرد تامین مواد اولیه صنایع دارویی و حفظ محیط زیست انجام شده است‌.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا