سلامت

بیماران کرونایی بستری شده فقط ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک دارند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت یولن، محمد مهدی گویا روز شنبه در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی (۲۲ تا  ۲۷ آبان) که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: با وقوع پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از مشکلات بهداشتی و دارویی که برای کنترل آنها برنامه ریزی شده بود، تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفت و به فراموشی سپرده شد.

وی با هشدار به افزایش بی رویه مصرف دارو و ایجاد مقاومت میکروبی برای درمان بیماری ها افزود: مصرف بی رویه دارو در بیمارستان ها زیاد است در حالی که مسوولان بهداشت اعلام می کنند خطر قریب الوقوع مقاومت میکروب ها به داروهایی که برای درمان بکار می رود، وجود دارد.

گویا تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی به وقوع پیوسته و باید داروها به درستی و میزان لازم توسط پزشک به بیمار برای مصرف آموزش داده شود تا مقاومت دارویی رخ ندهد،  بعضی از درمان بیماری ها بصورت بستری و سرپایی در بیمارستان ها به علت بروز مقاومت میکروبی با سختی زیادی روبرو هستند به عنوان مثال بیماری سل که در بازده زمانی ۶ ماه بیمار می تواند کاملا بهبود یابد به دلیل مصرف ناشی از داروهای بی رویه،  مقاوم شده و درمان های قبلی بر روی آن موثر نیستند، باید بیمار با داروهای گران قیمت تر و پرعارضه تر تحت مداوا قرار داد و  ۶۰ درصد موجب بهبودی بیمار می شود.

وی اظهار داشت: مواردی از بیماریهای آمیزشی نیز داریم که به دلیل مقاومت میکروب ها ناشی از مصرف بی رویه داروها درمان نمی شوند زیرا پزشک داروها را به صورت مناسب تجویز نکرده است و این بیماری ها مقاوم به دارو شده  مانند انواع سوزاک که هیچ درمانی ندارند و دارویی هم موثر نیست.

به گفته گویا، مواردی از عفونت اچ آی وی نیز داریم  که  مقاوم به دارو شده و میلیون ها تومان هزینه درمان آن است، پزشک باید به بیمار آموزش دهد که چه میزان دارو مصرف کند.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عوامل مختلفی  در بروز مقاومت میکروبی دخیل هستند و بسیاری از این مقاومت ها نسبت به میکرو ارگانیسم در بخش های آی سی یو بیمارستان ها اتفاق می افتد که امید است برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: باید عزم ملی و جهانی برای جلوگیری از تجویز بی رویه دارو و ایجاد مقاومت میکروبی بوجود آید. 

نظارت سخت گیرانه بر تاریخ مصرف واکسن ها
گویا درباره تاریخ مصرف واکسن های کرونا اظهار داشت: نظارت بر واکسن هایی که تجویز می شود بسیار دقیق است و تا وقتی از فیلترهای سخت گیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکرده باشد اجازه مصرف وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تمام واکسن ها تاریخ مصرف شان توسط سازمان و غذا و دارو بررسی می شود و اگر یک روز از تاریخ آنها گذشته باشد مورد مصرف قرار نمی گیرند.

تهیه کیت های تشخیص آنفلوآنزا و کرونا
به گفته گویا، با همکاری انستیتوپاستور کیت هایی برای تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا تهیه شده تا در صورت همه گیری  از آنها استفاده و ، اطلاع رسانی نیز به موقع انجام می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور وجود نداشت  ولی امسال نگران شیوع این بیماری هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: موارد ابتلا به آنفلوانزای فصلی زیاد نبوده و در چند استان مشاهده شده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا