بین الملل

وزیر خارجه ترکیه: فرصت جدیدی برای صلح و ثبات در قفقاز ایجاد شده است

وزیر خارجه ترکیه: فرصت جدیدی برای صلح و ثبات در قفقاز ایجاد شده است

وزیر خارجه ترکیه: فرصت جدیدی برای صلح و ثبات در قفقاز ایجاد شده است

به گزارش از تارنمای خبری استار ترکیه، هاکان فیدان ضمن حمایت مجدد کشور ترکیه از عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ افزود: این عملیات اخیر فرصت جدیدی را برای ثبات و عادی سازی روابط کشورهای قفقاز جنوبی باز کرده است.

وی با اشاره به حمایت علنی رییس جمهور ترکیه از جمهوری آذربایجان در سخنرانی مجمع عمومی سامان ملل بیان کرد: ترکیه بار دیگر اعلام کرد که در کنار جمهوری آذربایجان قرار دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه برخی از متحدان غربی آنکارا باید هنگام راهنمایی و مشاوره دادن به ارمنستان توصیه‌های دقیق تری ارائه دهند، اضافه کرد: متاسفانه برخی توصیه‌ها و حمایت‌هایی که از خارج می‌شود، با واقعیت منطقه همخوانی ندارد و به جای راه حل، آشوب و اشک بیشتری را به همراه دارد.

وی عملیات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان در قره باغ را ناگزیر توصیف کرد و اظهار کرد: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخی کشورها نظرات خود را برای صلح دائمی بیان کردند و ما نظر خود را مطرح کردیم. در این زمینه معتقدم که متحدان غربی ما باید در توصیه به ارمنستان دقت بیشتری داشته باشند و مشاوره آنها به ارمنستان باید در جهت ثبات باشد.

وزیر امور خارجه ترکیه دیدار خود با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را سازنده خواند و اظهار کرد: با وجود رابطه جدی با آمریکا در حد یک متحد، در برخی موارد با آمریکا اختلاف نظر داریم.

فیدان اختلاف بر سر برخی مسائل منطقه ای، روند الحاق سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، کریدور صادرات غلات دریای سیاه و موضوع جنگ در قره باغ را از جمله موارد مورد اختلاف بین ترکیه و امریکا ذکر کرد و گفت: در این دیدار در خصوص این مسائل بحث کردیم.

وی همچنین خواستار تجدید ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و با اشاره به ضرورت این امر افزود: حل اختلاف و مشکلات جهانی نیازمند مشارکت همه کشورها و نقش آفرینی همه آنهاست.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه افزایش احساسات ضد اسلامی در اروپا را زنگ خطری برای کشورهای اروپایی خواند و اظهار کرد: همه کشورهای اسلامی باید برای برقراری صلح در جهان دور هم جمع شوند.

وی تاکید کرد: در جهان آینده هیچ جایی برای اسلام هراسی، نژادپرستی یا بیگانه هراسی وجود ندارد.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا