بین الملل

واردات انرژی روسیه به آمریکا متوقف شد

واردات انرژی روسیه به آمریکا متوقف شد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، کاخ سفید امروز (شنبه) اعلام کرد که «جو بایدن» لایحه‌ای که پیش از این در کنگره تصویب شده بود و روابط تجاری با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درمی‌آورد و واردات انرژی روسیه را متوقف می‌کند، امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، طبق بیانیه کاخ سفید، «ما درباره قانون توقف واردات نفت روسیه حرف می‌زنیم» که از نظر قانونی عرضه حامل‌‌های انرژی از فدراسیون روسیه را منع می‌کند و همچنین از «قانون تعلیق روابط تجاری معمول با روسیه و بلاروس حرف می‌زنیم» که محدودیت‌های بیشتری در بخش تجاری ایجاد می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا و سنا پیش از این به لایحه محدودیت روابط تجاری با بلاروس و روسیه و توقف واردات انرژی روسیه رأی مثبت داده بودند و با به امضا درآمدن این لایحه و تبدیل آن به قانون، فرمان اجرایی اوایل ماه مارس بایدن برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه و سرمایه‌گذاری جدید در بخش انرژی روسیه تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، تعلیق روابط تجاری با روسیه به دولت ایالات متحده اجازه می‌دهد تا در مقایسه با دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی،تعرفه‌های بیشتری را وضع کند و این اقدامات تا اوایل سال ۲۰۲۴ قابل اجرا خواهد بود.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده، فشارها به مسکو را به امید منزوی کردن این کشور در جهان تشدید کرده‌اند و روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۸ فروردین ماه)، آمریکا ضمن اعلام تحریم بزرگ‌ترین بانک روسیه، از اعمال تحریم علیه اعضای خانواده رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور خبر داد.

در بیانیه کاخ سفید در این خصوص اعلام شده بود که آمریکا در هماهنگی و همکاری با متحدانش در کشورهای گروه ۷ و اتحادیه اروپا، فشارها علیه روسیه را به دلیل بحران اوکراین افزایش داده و تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال کرد.

در ابتدای بیانیه کاخ سفید بار دیگر به وقایع شهر «بوچا» در شمال پایتخت اوکراین اشاره شده و روسیه به کشتار غیرنظامیان متهم شده است؛ اتهامی که مقام‌های مختلف مسکو آن را رد کرده و وزیر خارجه روسیه آن را «ساختگی» خوانده است.

در بیانیه آمده است: «امروز ایالات متحده، با گروه ۷ و اتحادیه اروپا به اعمال هزینه‌های سفت و سخت و فوری اقتصادی علیه رژیم پوتین به خاطر جنایاتش در اوکراین شامل بوچا ادامه خواهد داد».

علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر نیز تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع کرده‌اند به «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه (۱۷ فروردین ماه) اعلام کرد که این کشور دارایی‌های اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه را مسدود می‌کند، هشت تاجر روس را در لیست تحریم قرار می‌دهد و تا سال آینده میلادی به واردات نفت و ذغال سنگ از روسیه پایان می‌دهد.

از طرف دیگر، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به دنبال تشدید فشار بر دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دلیل حمله به اوکراین است و در همین راستا، انگلیس تمامی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در روسیه را ممنوع اعلام و دارایی‌های بزرگ‌ترین بانک این کشور را مسدود کرد.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا