بین الملل

رئیس سیا: محاسبات چین درباره تایوان، متأثر از جنگ اوکراین است

رئیس سیا: محاسبات چین درباره تایوان، متأثر از جنگ اوکراین است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، با افزایش نگرانی‌های تایوان از احتمال متوسل‌شدن چین به تهاجم نظامی علیه این کشور مانند حمله روسیه به اوکراین، یک مقام امنیتی ارشد آمریکایی نسبت به چنین حمله‌ای در آینده نزدیک ابراز تردید کرد.

«ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه گفت محاسبات چین در مورد تایوان تحت تأثیر درگیری اوکراین قرار گرفته است.

برنز طی سخنرانی در مراسم نشریه «فایننشال تایمز» در واشنگتن، توضیح داد که چین از نزدیک درگیری روسیه در اوکراین را زیر نظر دارد و همین امر بر محاسبات سران پکن در مورد تایوان تأثیر می‌گذارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی اظهار داشت که دولت چین تحت تأثیر مقاومت شدید اوکراین در برابر تهاجم روسیه و هزینه‌های اقتصادی تحمیل‌شده بر مسکو قرار گرفته است.

رئیس سیا گفت: «من فکر می‌کنم سران چین با دقت به همه اینها نگاه می‌کند – به هزینه‌ها و عواقب هرگونه تلاش برای استفاده از زور برای به دست آوردن کنترل بر تایوان».

با این حال برنز هشدار داد که این مسئله اهداف بلندمدت «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین را نسبت به تایوان تغییر نخواهد داد.

بر اساس این گزارش، برنز مدعی شد: «من حتی یک دقیقه هم فکر نمی‌کنم که این امر، تصمیم شی را در طول زمان برای به دست آوردن کنترل بر تایوان از بین برده است. اما من فکر می‌کنم این چیزی است که بر محاسبه آنها در مورد چگونگی و زمان انجام این کار تأثیر می‌گذارد».

به نوشته رویتز، برنز اما گفت: «من فکر می‌کنم آنچه تجربه تلخ روسیه پوتین در اوکراین در ۱۰ یا ۱۱ هفته گذشته انجام داده است، نشان می‌دهد که این دوستی در واقع محدودیت‌هایی دارد».

پیش از این، وزارت دفاع تایوان گفته بود قصد دارد از تجربه اوکراین در جنگ با روسیه برای آموزش نیروهای مسلح این کشور و الگوبرداری جهت مقابله با تهاجم احتمالی چین استفاده کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا