اقتصادی

سؤالات متعدد گمرک از وزارت صمت درباره ترخیص کالاهای ممنوعه/ لوازم خانگی بوش ترخیص می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، در روزهای اخیر حکم قضایی برای ترخیص ۴۲۸ کانتینر لوازم خانگی بوش آلمان صادر و به گمرک ابلاغ شد. واردات لوازم خانگی براساس مصوبه دولت وقت از سال ۹۷ به کشور ممنوع شد.

مسئولان گمرک پس از سه بار حکم ترخیص لوازم خانگی بوش معتقدند اگر حقوق مکتبسه برای ترخیص ملاک است باید تمامی کالاهای گروه ۴ مانده در گمرکات کشور ترخیص شوند و نباید تفاوت میان صاحبان کالا قائل شد.

در همین راستا مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک با طرح سوالات و ابهاماتی خواستار پاسخ شفاف و صریح مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.

وی در این نامه اعلام کرد: عطف به مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت با دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ ٢٨ تهران (جرایم کارکنان دولت) نظر بر اینکه موضوع پرونده لوازم خانگی شرکت بوش سرویس وفق دستور بازپرس محترم شعبۀ ١٣ بازپرسی مرجع فوق الذکر جهت ” اقدامات قانونی و رفع موانع اداری” با حضور نمایندگان محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران (معاونین فنی و حقوقی و نظارت) در جلسۀ روز ١٣ آبان ماه ١۴٠٠ مطرح و پس از ارائه توضیحات و بررسی مکاتبات صورت پذیرفته، مقرر گردید گمرک ایران مراتب را جهت شفاف‌سازی موضوع و رفع ابهام از دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام نماید، خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به ارائه پاسخ صریح و شفاف به سئوالات ذیل اقدام مقتضی معمول گردد:

١- با توجه به اینکه در مکاتبۀ شمارۀ ۶۶۶۴٩/۶٠ مورخ ۹۸.۲.۳۱ وزیر محترم وقت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است: ” پرونده‌های مشمول تعرفه‌های گروه ۴ صرفاً درصورتی که « تأمین ارز شده» و یا قبض انبار و یا بارنامۀ آنها صادر شده باشد، امکان ادامه فرآیندهای تجاری (اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص ) را خواهند داشت.” اعلام نظر فرمایید منظور از واژۀ «تأمین ارز» در دستور وزارت صمت، تأمین ارز ترجیحی (۴٢٠٠ تومانی) است یا تأمین ارز نیمایی، ارز اشخاص و سایر رویه‌های موجود در چرخه تجارت خارجی را هم در بر می‌گیرد؟

٢- با عنایت به موضوع مذکور در بند ١ چنانچه تأمین ارز قسمتی از یک محمولۀ عظیم وارداتی از طریق بانکی و با ارز به نرخ روز تأمین، انجام شود لیکن مابقی ارز همان محموله از طریق ارز اشخاص یا متقاضی و از طریق سیستم بانکی، منتقل گردد، آیا کل محموله، تأمین ارز شده از طریق سیستم بانکی محسوب می گردد؟ و یا صرفاً قسمتی که توسط بانک ، تأمین ارز شده ، تأمین ارز بانکی محسوب می گردد؟

٣- با توجه به اینکه در بند ١ تصویب نامۀ شمارۀ ١۵٢۶٧٧/ت۵٧٣٢٢ ه مورخ ۹۸.۱۱.۲۹ هیأت وزیران تصریح شده است ” ویرایش یا تمدید ثبت سفارش تا پایان سال ١٣٩٨ برای اظهار کالاهای گروه ۴ که تا قبل از تاریخ ۹۸.۲.۳۱ دارای ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بارنامه و یا قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژۀ اقتصادی باشند به صورت «بدون انتقال ارز» و از محل بند ٩ مادۀ ٣٨ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و «ارز متقاضی» با تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.” اعلام فرمایید چنانچه ارز مربوط به واردات محموله‌ای، ارز اشخاص یا متقاضی باشد و این ارز صرفاً از طریق سیستم بانکی به فروشنده خارجی انتقال یابد، تأمین ارز بانکی محسوب می‌گردد یا خیر؟

۴- وفق مفاد بند ١ مکاتبۀ شمارۀ ٢٨٣٣۵٣/۶٠ مورخ ۹۹.۱۱.۲۱ آن دفتر، اعلام شده است ” امکان ادامۀ فرایند تجاری (اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص) برای آن دسته از پرونده های مشمول تعرفه های گروه چهار که چه قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت ، تأمین ارز شده باشند، فراهم است، لذا چنانچه بانک عامل، کتباً و صراحتاً تأمین ارز را تأیید نماید و در سامانۀ تأمین ارز بانک مرکزی، تأمین ارز رویت گردد، امکان ادامه فرایند تجاری بصورت بانکی مقدور می‌باشد و ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی ترخیص نمی باشند.” فارغ از بحث تمدید ثبت سفارشات محموله بوش بدلیل صدور رأی از سوی دیوان محترم عدالت اداری و با توجه به موارد معنونه در فوق، آیا بانک عامل، کتباً و صراحتاً تأمین ارز کل محموله را تأیید نموده است؟ و همچنین مهمتر از آن، آیا در سامانۀ تأمین ارز بانک مرکزی، تأمین ارز این محموله ها رویت می‌گردد؟ و اگر رویت می گردد مبلغ تأمین ارز صورت پذیرفته و رویت شده به چه میزانی است؟

۵- با توجه به اینکه در برخی مکاتبات واصله اعلام شده ارز مربوط به محموله های شرکت بوش سرویس، ارز اشخاص یا متقاضی می باشد، چنانچه این موضوع از نظر آن مرجع تأمین ارز بانکی تلقی می شود، آیا سایر محموله‌های گروه ۴ موجود در گمرکات (از جمله خودروهای سواری) که با ارز اشخاص، چه قبل و چه بعد از تاریخ ممنوعیت وارد شده است نیز به صِرف داشتن کد رهگیری بانک، قابل ترخیص می باشند؟ و گمرک می‌تواند دستور ترخیص کلیۀ محموله های گروه ۴ دارای کد رهگیری که با ارز اشخاص یا متقاضی، که حتی بعد از ممنوعیت کالا وارد بنادر و گمرکات شده اند را صادر نماید یا خیر؟ خواهشمند است با توجه به پیگیری مرجع محترم قضایی دستور فرمایید در ارسال پاسخ به این حوزۀ معاونت، تسریع فرمایند.

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا