اجتماعی

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

الهه جعفرزاده: اگر شما هم معده‌درد را تجربه می‌کنید، تنها نیستید. ناراحتی معده عوامل متعددی دارد؛ از استرس و رژیم غذایی گرفته تا موارد جدی‌تر مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری سلیاک یا سرطان روده بزرگ. ناراحتی معده و سوء هاضمه علائمی دارد که شایع‌ترین آن عبارتند از: سوزش سر دل یا رفلاکس اسید، حالت تهوع، نفخ، تنفس بدبو، سکسکه و سرفه.

بسیاری از معده‌دردها را می‌توان به راحتی در خانه درمان کرد. در ادامه چندین درمان خانگی محبوب برای درمان معده‌درد و سوء هاضمه به شما معرفی می‌شود که به کاهش ناراحتی معده کمک می‌کنند.

۱. زیاد آب بنوشید

بدن برای هضم و جذب مؤثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها به آب نیاز دارد. کم‌آبی بدن، هضم غذا را دشوارتر می‌کند و احتمال ناراحتی معده را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب می‌تواند به تسهیل هضم و کاهش سوزش سر دل کمک کند. اگرچه قاعده کلی نوشیدن آب، هشت لیوان در روز است، اما نیاز افراد به مایعات ممکن است متفاوت باشد. میزان فعالیت، ویژگی‌های فردی، دمای بدن و سلامت عمومی همگی می‌توانند در مقدار نیاز به مایعات تفاوت ایجاد کنند.

کسانی که مشکلات گوارشی دارند، مهم است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می‌تواند به سرعت منجر به کم‌آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید آب بیشتری در طول روز بنوشند.

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۲. بعد از غذا دراز نکشید

اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف وعده غذایی، در جلوگیری از سوزش سر دل مؤثر است. هنگامی که بدن در حالت افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت بالا حرکت می‌کند و می‌تواند باعث سوزش سر دل شود. بنابراین افراد مبتلا به ناراحتی معده، پس از خوردن غذا باید حداقل برای چند ساعت از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

۳. برای تسکین معده‌درد از زنجبیل استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زنجبیل به کاهش حالت تهوع یا استفراغ کمک می‌کند. یک ماده‌ی شیمیایی به نام شوگولاس جینرولاس در زنجبیل موجود است که قادر است حرکات انقباضی معده را کنترل کند و معده‌درد و سوء هاضمه را بهبود بخشد. افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را دم کنند و به عنوان چای بنوشند.

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۴. مصرف سیگار و الکل را ترک کنید

زیاده‌روی در استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث سوء هاضمه و سایر بیماری‌های گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می‌شود. اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل شاید برای برخی دشوار باشد، اما بهتر است بدانید ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل، ضمن بهبود کیفیت زندگی، خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی چون سرطان را کاهش می‌دهد.

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۵. انجیر بخورید

یکی از میوه‌های مفید برای درمان معده درد، رفع یبوست و تنظیم حرکات روده انجیر است. انجیر ترکیباتی دارد که ملین است و سوء هاضمه را بهبود می‌بخشد.

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۶. از خوردن مواد غذایی سخت‌هضم بپرهیزید

اجتناب از مصرف غذاهایی که به سختی هضم می‌شوند مانند غذاهای چرب، غذاهای تند و ادویه‌ای به مرور به تسکین معده و کاهش درد آن کمک می‌کند. از طرفی، مصرف غذاهای راحت‌هضم مانند میوه‌ها و سبزیجات، عمل هضم را بهبود می‌بخشد و از بروز مشکلات معده پیشگیری می‌کند.

۷. ورزش کنید

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا و حرکات کششی ملایم همراه با تنفس عمیق، همگی می‌توانند برای مقابله با معده‌درد مفید باشند. در حین انجام یوگا و تمرینات کششی سعی کنید هنگام نشستن روی پاهای خود به آرامی کمر خود را بچرخانید؛ این کار به تسکین دردهای معده کمک می‌کند.

۸ راهکار خانگی برای رفع معده‌درد

۸. از کمپرس گرم استفاده کنید

در هنگام معده‌درد سعی کنید یک کمپرس گرم یا حوله گرم روی شکم خود قرار دهید. گرما به شل شدن عضلات معده و رفع درد و گرفتگی کمک کند. گرفتن دوش آب گرم هم مؤثر است.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد نفخ بدانید/ بهترین روش‌های درمان

چرا زخم معده می‌گیریم؟

نفخ صبحگاهی چه دلیلی دارد و درمان آن چیست؟

زبان باید چه رنگی باشد و رنگ‌های مختلف زبان انسان چه چیزی را نشان می‌دهند؟

منابع: metrodetroitgastro ، medicalnewstoday

۴۷۲۳۲

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا