بین الملل

روسیه فعالیت‌های نظامی خود را نزدیک کی‌یف کاهش می‌دهد

روسیه فعالیت‌های نظامی خود را نزدیک کی‌یف کاهش می‌دهد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، پس از اینکه به نظر می‌رسد مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول پیشرفت‌هایی داشته، روسیه اعلام کرده که عملیات نظامی خود را در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف به شدت کاهش می‌دهد. 

به گزارش «ایندیپندنت»، مذاکرات امروز استانبول بین مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین به پایان رسیده و کی‌یف پیشنهاد ضمانت‌های امنیتی جدید ارائه کرد که می‌تواند منتهی به پذیرش وضعیت بی‌طرف این کشور در ازای خروج نیروهای روسیه شود.

بعد از پایان مذاکرات، یک مقام در طرف اوکراینی گفت که سیستم امنیتی جدید می‌تواند ترکیه، کانادا، لهستان و رژیم صهیونیستی را در میان تضمین‌کنندگان داشته باشد. این دیپلمات گفت که این اقدام باید به همه‌پرسی در اوکراین گذاشته شود، اما می‌تواند ممنوعیت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را به همراه داشته باشد که منجر به وضعیت بی‌طرف برای اوکراین، طبق خواسته روسیه می‌شود.

شبکه «راشا تودی» هم گزارش داد «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه بعد از مذاکرات اعلام کرد که روسیه فعالیت نظامی خود را در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف کاهش می‌دهد زیرا مذاکرات با اوکراین وارد مرحله عملی می‌شود. فومین در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از مذاکرات با هیأت اوکراینی، گفت: تصمیمی اتخاذ شد که در چند نوبت، فعالیت نظامی در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف به شدت کاهش یابد.

وی توضیح داد که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده که مذاکرات درباره آماده‌سازی توافقی در خصوص بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین و همچنین ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین در حال وارد شدن به «مرحله عملی» است. فومین ادامه داد: کاهش فعالیت نیروهای روسیه به منظور افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای پیشبرد بیشتر مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی و امضای توافق است.

او افزود: «ما انتظار داریم که تصمیمات کلیدی مرتبط در کی‌یف گرفته شود و شرایط برای کار عادی بیشتر فراهم شود». این مقام روس همچنین از اوکراین خواست به طور کامل به کنوانسیون ژنو، از جمله در مورد رفتار انسانی با اسیران جنگی، پایبند باشد.

«ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیأت روس هم پس از مذاکرات در استانبول گفت اوکراین از تمایل خود برای بازگرداندن کریمه و دونباس از طریق ابزار نظامی صرف‌نظر می‌کند. وی افزود پیشنهادات اوکراین در مورد ضمانت‌های امنیتی در خصوص قلمرو کریمه و دونباس اعمال نمی‌شود.

این مقام روس همچنین گفت که روسیه مخالف الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا نیست و پیشنهادات اوکراین را گامی سازنده به سوی مصالحه خواند و افزود روسیه آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

طبق گزارش رسانه‌های روسیه، هیأت روس امروز استانبول را ترک می‌کند و انتظار نمی‌رود چهارشنبه مذاکره‌ای برگزار شود. بر اساس گزارش راشا تودی، جزئیات بیشتر پس از بازگشت هیأت روس از استانبول به مسکو، از سوی ستاد کل روسیه اعلام خواهد شد.

دور جدید مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین به میزبانی استانبول و با سخنرانی آغازین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز برگزار شد. رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آغاز مذاکرات هیات‌های اوکراینی و روسی در استانبول، خواستار آتش‌بس بین طرفین شد.

روسیه از اوکراین خواسته که رسماً خود را کشوری بی‌طرف معرفی کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو تحت هدایت ایالات متحده نخواهد پیوست.  

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا