بین الملل

حل مشکلات مرزی با افغانستان؛ محور دیدار سرپرست سفارت ایران با «سراج الدین حقانی»

حل مشکلات مرزی با افغانستان؛ محور دیدار سرپرست سفارت ایران با «سراج الدین حقانی»

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، «سید حسن مرتضوی» معاون و سرپرست سفارت ایران در کابل با «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مرتضوی در این دیدار با اشاره به برخی مشکلات مرزی پیش آمده میان نظامیان کشورمان و نیروهای مرزی افغانستان از حقانی خواست تا با تشکیل هیأت مشترک مرزی در سریع‌ترین زمان، نسبت به حل‌و فصل برخی سوءتفاهمات مرزی اقدام شود که این موضوع با استقبال وزیر کشور افغانستان روبرو گردید و قرار شد در آینده نزدیک نسبت به انجام این موضوع اقدام شود.

سراج‌الدین حقانی نیز در این دیدار با اشاره به برخی مشکلات موجود در سیستم پلیس افغانستان گفت: پلیس افغانستان هم‌اکنون نیازمند آموزش و توانمندسازیست و جمهوری اسلامی ایران با تجربه خود در این زمینه می‌تواند کمک به سزایی به نیروهای پلیس افغانستان کند و کابینه جدید نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

دو طرف در این دیدار همچنین مسائل مربوط به کشت و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان به داخل خاک ایران را مورد بررسی قرار داده و تعهداتی پیرامون همکاری مشترک برای مبارزه با قاچاق مود مخدر را در دستور کار دو کشور قرار دادند.

حقانی در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت:  شرایط در منطقه و جهان به سمتی می‌رود که باید با تمام توان برای جلوگیری از هرگونه جنگ و خشونت تلاش کنیم و اجازه ندهیم برخی قدرت‌های مستکبر پس از خروج از منطقه به ویژه افغانستان، بار دیگر جنگ و ناامنی را بر ملت‌های مسلمان منطقه تحمیل کنند و از جمهوری اسلامی ایران هم می‌خواهیم به مانند گذشته همواره در کنار ملت افغانستان باشد.

حقانی بار دیگر بر این نکته تأکید کرد که حکومت جدید افغانستان با هرگونه حرکت شبه‌نظامی و تروریستی در داخل خاک افغانستان مبارزه جدی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور تهدیدی متوجه کشورهای همسایه افغانستان و سایر کشورها شود.

 این نخستین دیدار یک مقام ایرانی با سراج‌الدین حقانی پس از انتشار علنی تصاویر وی در رسانه‌ها بود.

تصویر سراج‌الدین حقانی پیش از این هرگز منتشر نگردیده بود و آمریکا با قرار دادن نام حقانی در فهرست تحریم‌های خود برای مرگ او بیش از ده میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود با این حال وی هفت ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در مراسم آکادمی پلیس افغانستان تصمیم به انتشار تصاویر خود و حضور علنی رسانه‌ای گرفت.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا