بین الملل

روسیه: قطعنامه ضدایرانی یعنی غربی‌ها از مذاکرات وین درس نگرفته‌اند

روسیه: قطعنامه ضدایرانی یعنی غربی‌ها از مذاکرات وین درس نگرفته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بار دیگر از معرفی قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی مسئله «راستی‌آزمایی هسته ای: توافق پادمانی با ایران» را آغاز کرد. نماینده آلمان همین الان قطعنامه مربوط به این موضوع را معرفی کرد. مرتبط بودن این پیش‌نویس در شرایط فعلی به شدت محل تردید است.»

اولیانوف در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام هم گفت: «هنوز فرصت برای احیای برجام هست. در کمال تأسف، بعضی از اعضای شورای حکام حساسیت این برهه زمانی را درک نمی‌کنند و دنبال راهکارهایی مانند معرفی قطعنامه ضدایرانی هستند.مشخص است که گفت‌وگوهای وین چیزی به آنها یاد نداده است: فشار بر تهران، باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.»

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

چندین دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این قطعنامه احتمالاً علی‌رغم هشدارهای ایران و همچنین مخالفت‌های چین و روسیه به آسانی به تصویب خواهد رسید.

  سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

پس از انتشار گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای تهیه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس که دیروز در اختیار اعضای این شورا قرار گرفت، مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کردند که پاسخ ایران به این اقدامات متناسب، فوری و موثر خواهد داد و مسؤولیت آن نیز متوجه مدیرکل آژانس و بانیان آن است. مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا