بین الملل

مقاومت ۷۰ ساله؛ فلسطینی‌هایی که حاضر به خروج از صحرای نقب نیستند

مقاومت ۷۰ ساله؛ فلسطینی‌هایی که حاضر به خروج از صحرای نقب نیستند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، روستاهای صحرای نقب در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در جنوب فلسطینی اشغالی بار دیگر شاهد درگیری میان نظامیان رژیم صهیونیستی با اهالی بود. روستانشینانی که در ۷۰ سال گذشته در معرض انواع فشارها و اقدامات اشغالگران برای ترک زمین‌های آباء و اجدادیشان بوده‌اند.

از روز چهاشنبه مأموران صهیونیستی با بولدزر و ماشین آلات این بار به بهانه درخت‌کاری وارد دو روستای الاطرش و روستای السعوه در منطقه «نقب» شده‌اند و اقدام به همسطح‌سازی و تخریب روستاهایی که بیشتر شبیه چادرنشینی است می‌کنند. در مقابل نیز ساکنان فلسطینی به مقابله برخواسته و تحصن کرده‌اند. در دو روز گذشته این منطقه شاهد حضور گسترده نظامیان و درگیری با فلسطینی‌ها بود که تاکنون ۲۲ نفر در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. حداقل ۲۰ فلسطینی نیز بازداشت شدند.

تلاش ها برای بیرون کردن فلسطینی‌ها از این منطقه دهها سال بود که جریان داشت، تا اینکه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۰ حکم به غیر قانونی بودن دهها روستای فلسطینی‌نشین در صحرای نقب داد. اما ساکنان این روستاها می‌گویند که خانه‌هایشان پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی ساخته شده است. پس از آن حکم اقدامات صهیونیست‌ها برای تخریب و مهاجرت اجباری فلسطینی‌های باقی مانده چندین برابر شد، اما ساکنان هربار پس از خروج بولدزرها و مأموران، اقدام به بازسازی خانه‌هایشان با وسایل ساده می‌کنند.

یکی از این روستاها، العراقیب نام دارد، در این روستا، بیش از ۸۰ فلسطینی در قالب ۲۲ خانواده زندگی می‌کنند. در اولین تخریب در سال ۲۰۱۰ صدها تن از ساکنان مجبور به کوچ از روستا شدند اما ۸۰ نفر باقی مانده  و در سال‌های اخیر به نماد ایستادگی مردم فلسطین پای خاک آباء و اجدادیشان تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود که تاکنون نزدیک به ۱۹۰ بار این روستا تخریب و دوباره سر پا شده است.

در صحرای نقب، بیش از ۴۰ روستا واقع شده است که رژیم صهیونستی از سال ۱۹۵۱ به دنبال تخریب آن‌ها و کوچاندن اجباری ساکنانش است.

 

در این راستا، منابع صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ از برنامه جدید این رژیم برای مهاجرت اجباری دهها هزار فلسطینی در «صحرای نقب» خبر دادند. منابع خبری اسرائیلی در آن زمان نوشتند که مقامات تل آویو قصد دارند این برنامه را در طول چهار سال به اتمام برسانند. «یوری آریل» وزیر کشاورزی وقت رژیم صهیونیستی طرحی را به کابینه نتانیاهو ارائه داد که طبق آن ۳۶ هزار فلسطینی به صورت اجباری باید روستاهای خود در صحرای نقب را که در جنوب اراضی اشغالی ۱۹۴۸ واقع شده، ترک کرده و به مناطق مورد نظر رژیم صهیونیستی مهاجرت کنند.

طبق این برنامه، پروژه‌ی «خیابان اسرائیل» معروف به «خیابان شماره ۶» در صحرای «نقب» ساخته میشود و پنج هزار فلسطینی به صورت اجباری به روستاهای «تل السبع» و «ابو تلول» و «ام بطین» منتقل می‌شوند.

پنج هزار فلسطینی دیگر نیز به روستاهای «ابو قرینات» و «وادی النعم» منتقل می‌شوند تا در مکان روستاهای فلسطینی یک کارخانه ساخته شود. ۱۵ هزار فلسطینی دیگر به بهانه ساخت پروژه‌ی برق‌رسانی مرکزی مهاجرت داده خواهند شد.

از طرح‌های دیگر این برنامه، پروژه‌ی «معدن فسفات» است که قرار است در نزدیکی روستاهای فلسطینی ایجاد شود و با این پروژه، یازده هزار فلسطینی کوچانده می‌شوند. تمامی ساکنان منطقه «عراد» نیز به بهانه حضور در منطقه نظامی ارتش صهیونیستی، مهاجرت داده خواهند شد.

 با مهاجرت اجباری فلسطینیان ساکن این روستاها، ۲۶۰ کیلومتر مربع  از خاک فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها در می‌آید.

رژیم اسرائیل مدعی است که حضور ساکنان این روستاها در این منطقه غیر قانونی است؛ چرا که پس از جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و اشغال این مناطق از سوی صهیونیست‌ها، بنا شده‌اند. در طول تمامی دهه‌های گذشته، صهیونیست‌ها همچنین از ارائه خدمات اساسی همچون آب و برق نیز به این روستاها خودداری کرده‌اند.

در همین حال با مهاجرت اجباری فلسطینیان ساکن این روستاها، ۲۶۰ کیلومتر مربع  از خاک فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها در می‌آید.

گروههای مقاومت فلسطینی نیز دیروز در واکنش به حوادث صحرای نقب، اقدامات رژیم صهیونیستی در بیرون کردن فلسطینیان از صحرای نقب را محکوم کردند. در بیانیه گروه‌های مقاومت آمده که اخراج ساکنان نقب یک پاکسازی نژادی تمام عیار از سوی رژیم صهیونیستی است.

کمیته‌های مقاومت فلسطین ضمن تأکید بر دفاع از ساکنان نقب و دیگر سرزمین‌های فلسطینی اعلام کردند که برای مقابله با اقدامات تجاوزگرایانه اسرائیلی‌ها در بیرون راندن ساکنان بومی منطقه تا زمانی که دشمن صهیونیستی در مقابل اراده و مقاومت مردم فلسطین شکست بخورد، دست از تلاش و مبارزه بر نخواهند داشت.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا